هشدار سازمان ملل دربارۀ هزاران آوارۀ احتمالی عملیات موصل

تصویری آرشیوی از آوارگان عراقی در جنوب موصل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سازمان ملل می‌گوید با آغاز عملیات ارتش عراق برای آزادسازی شهر موصل، دومین شهر بزرگ این کشور، انتظار می‌رود دست‌کم 700 هزار نفر نیاز به کمک‌های فوری داشته باشند. 

برونو گِدو، نمایندۀ آژانس پناهندگان سازمان ملل در عراق، روز پنج‌شنبه گفت «موصل قابلیت تبدیل شدن به (صحنۀ) بزرگترین فاجعۀ (انسانی)» در سال‌های اخیر در عراق را دارد.

عراق هم اکنون با یکی از بزرگترین بحران‌های بی‌خانمانی در جهان روبروست؛ از سال 2014 تاکنون حدود 3.3 میلیون نفر به خاطر جنگ و خشونت مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

گروه تروریستی داعش در اواخر بهار 1393 با پیشروی در خاک عراق، بخش‌هایی از شمال و غرب این کشور از جمله شهر موصل را اشغال کرد. نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروی هوایی موفق شده‌اند بخش‌های قابل توجهی از این مناطق را از اشغال این گروه تروریستی آزاد کنند.

نیروهای عراقی در یک سال گذشته موفق شدند به طور چشمگیری تروریست‌های داعش را به عقب رانده و کنترل شهرهای مهمی نظیر بیجی، تکریت، رمادی و فلوجه را از تکفیری‎ها پس بگیرند.

مقامات عراقی بارها وعده داده‌اند که نیروهای این کشور تا پایان سال 2016، شهر موصل، آخرین پایگاه مهم داعش در شمال عراق، را از اشغال تروریست‌ها آزاد خواهند کرد.

گِدو هشدار داد در این درگیری ممکن است بیش از یک میلیون نفر بی‌خانمان شوند.

تصویری از یک کودک عراقی در اردوگاهی آوارگان در نزدیکی فلوجه (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

وی در شهر ژنو به خبرگزاری رویترز گفت: «ما در حال برنامه‌ریزی برای دست‌کم 700 هزار نفر هستیم که نیاز فوری به کمک، سرپناه، غذا، آب و همۀ مواردی که در بحران‌های بشری نیاز است، خواهند داشت.»

گدو گفت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از مدت‌ها پیش احداث چند اردوگاه برای میزبانی آوارگان عراقی را آغاز کرده‌است اما با مشکل مکان و بودجه برای احداث اردوگاه‌های بیشتر روبروست.

دولت عراق نیز در تلاش است تا با افزایش تمهیدات لازم، از بروز فاجعۀ احتمالی جلوگیری کند.  

آژانس پناهندگان سازمان ملل امیدوار است تا پایان سال 2016 تعداد اردوگاه‌های تکمیل‌شدۀ خود را به 11 اردوگاه با ظرفیت 120 هزار نفر برساند.

همچنین انتظار می‌رود کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل چندین «اردوگاه اضطراری» برای مقابله با این بحران در منطقه راه‌اندازی کند.

بغداد همواره تاکید کرده‌است که اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب دیدن غیرنظامیان و کمک به آنها در نظر گرفته است. مقامات عراقی و سازمان‌های امداد رسان بارها گفته‌اند که تروریست‌های داعش از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. 

  

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku