News   /   آسيا

تشدید تدابیر امنیتی و افزایش نیروی گشت هند در مرز کشمیر

یکی از سربازان ارتش هند که در نزدیکی مرز پاکستان در شهر یوری موضع گرفته است . (18 سپتامبر 2016، عکس از خبرگزاری فرانسه)

در پی حملۀ مرگبار اخیر در کشمیر و افزایش تنش میان هند و پاکستان، دهلی‌نو در خط مرزی دو کشور تدابیر امنیتی را تشدید کرده و نیروهای گشت را افزایش داده است.

بامداد یکشنبه، مقر نیروهای ارتش هند در شهر یوری در منطقۀ کشمیر هدف حملۀ مهاجمین قرار گرفت که بر اثر آن 17 سرباز هندی کشته و دست‌کم 20 سرباز دیگر زخمی شدند.

برخی از سیاستمداران در واکنش به این حمله که در نوع خود در دهۀ اخیر بی‌سابقه بوده است، خواستار اقدام نظامی شده‌اند.

نظامیان هند، روز دوشنبه، سه درّه را که در تقاطع مرز در ناحیۀ کوهستانیِ نزدیک یوری قرار دارند، جستجو کردند چرا که مقامات می‌گویند شبه نظامیان مهاجم از این منطقه به کشمیر تحت کنترل هند نفوذ کرده‌اند.

در همین حال، دهلی نو نیروهای امنیتی بیشتری را برای گشت‌زنی در خط کنترل جامو و کشمیر، مرز میان هند و پاکستان، اعزام کرده است.

دولت هند حملۀ روز یک‌شنبه را به شبه‌نظامیان مستقر در پاکستان نسبت داده و بر بیم و نگرانی درباره امکان تشدید تنش و بروز درگیری میان دو کشور افزوده است.

وزیر کشور هند، پاکستان را به «حمایت مستقیم و مداوم از تروریسم و گروه‌های تروریستی» متهم کرده و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، نیز وعده داده است عوامل این حمله مجازات خواهند شد.

این در حالی است که پاکستان هر گونه دخالت در این حمله را رد و هند را متهم کرده است بدون تحقیق و بررسی لازم، به اتهام‌زنی پرداخته است.

تصویری از جوانان معترض در سرینگر که در مواجهه با نیروی پلیس هند، سنگ پرتاب می‌کنند. (16 سپتامبر 2016، عکس از رویترز)

برخی از سیاستمداران و کهنه‌کاران ارتش هند بر واکنش شدید به حملۀ روز یکشنبه تاکید کرده و از دولت خواسته‌اند با اقداماتی چون حمله هوایی به اردوگاه‌های آموزشی پاکستان در آن‌ سوی خط کنترل مرزی جامو و کشمیر، به این حمله به شدت پاسخ دهد.

سپهبد رانبر سینگ از ارتش هند نیز بدون اشاره به جزئیات اعلام کرده است نظامیان هند برای «واکنشی متناسب آماده» هستند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، ابراز امیدواری کرده است همه طرف‌ها «برقراری مجدد ثبات را در اولویت قرار دهند و از احتمال تلفات بیشتر جلوگیری کنند.»

بخش تحت کنترل هند در کشمیر، در چند ماه اخیر صحنه درگیری‌ خشونت‌آمیز میان نیروهای نظامی دولت و ساکنان است.

تنش و ناآرامی در کشمیر، از اوایل جولای، با کشته شدن برهان وانی، رهبر گروه جدایی‌طلب حزب‌المجاهدین، در درگیری با ارتش هند، و اعتراضات گسترده مردم در این منطقه، به شدت افزایش یافته است.

با ادامۀ اعتراضات، ده‌ها هزار نیروی نظامی دولت در منطقه مستقر شده و رویکرد هند در سرکوب اعتراضات تاکنون نزدیک به 80 کشته برجا گذاشته است.

این در حالی است که اعتراضات با وجود اقدامات سرکوب‌گرانۀ هند همچنان ادامه دارد.

کشمیر بعد از استقلال هند و پاکستان در سال 1947 میلادی، محور مناقشات ارضی میان هند و پاکستان بوده است.

هند و پاکستان تا کنون سه بار با یکدیگر جنگیده‌اند که علت دو جنگ آنان مالکیت کشمیر بوده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku