News   /   آمريکا

«بمب‌های نیویورک زودپزهای پُر از ترکش بودند»

نمایی از بمب منفجر نشده‌ای که در قالبِ یک زودپزِ مملو از ترکش در نزدیکیِ وقوع انفجار در محلۀ چلسی در منطقۀ منتهتن در ایالت نیویورک امریکا کشف شد.

به گفتۀ مقامات پلیس امریکا، بمبی که روز شنبه در شهر نیویورک منفجر شد و بمب منفجر نشده دیگری که در نزدیکی آن یافت شد، هر دو زودپزهایی پُر از ترکش بودند که برای منفجر کردن آن‌ها از تلفن‌همراه تاشو و چراغ‌های کریسمس استفاده شده بود.

روزنامۀ نیویورک‌تایمز این خبر را به نقل از مقامات عالی‌رتبۀ پلیس منتشر کرد و افزود این بمب‌ها، مشابه بمب‌هایی هستند که در انفجارهای بوستون در ایالت ماساچوستِ امریکا در سال 2013 به کار گرفته‎ شده بود.

در تاریخ 15 آوریل سال 2013 (26 فروردین 1392) هنگام برگزاری مسابقۀ دو ماراتن در بوستون، سه انفجار رخ داد. در این انفجارها 3 تن کشته و 130 نفر زخمی شدند. 

روز شنبه (27 شهریور) وقوع یک انفجار در محله چلسی در منطقۀ منهتنِ نیویورک، 29 زخمی بر جای گذاشت. هنوز شخص یا گروه خاصی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته است، اما اندرو کومو، فرماندار نیویورک اعلام کرده است که این انفجار احتمالاً یک حملۀ تروریستی است.  

به فاصلۀ کمی پس از انفجار، پلیسِ نیویورک در نزدیکی محل وقوع حادثه یک زودپزِ حاوی ترکش یافت که با چسب نواری نقره‌ای رنگ به یک تلفن‌همراه متصل شده و منفجر نشده بود. 

به گفتۀ منابع پلیس، حدود یک‌هزار نیروی امنیتیِ به کمک پلیس نیویورک آمده‌اند تا سرنخی از عوامل این بمب‌گذاری کشف کنند.

شبکۀ خبری سی‌ان‌انِ امریکا در گزارشی به نقل از منابع پلیس محلی و فدرال نوشت دوربین‌های مستقر در منطقه نشان می‌دهند یک مرد که در نزدیکی محل انفجار حضور داشته، در کنار بمب منفجر نشدۀ دیگری که در نزدیکی بمب اول کشف شده بود نیز حضور داشته است.

در این گزارش آمده است که یک مرد که به نظر می‌رسد یک ساک ورزشی چرخ‌دار را بر روی زمین می‌کشد، 40 دقیقه پیش از انفجار بمب در نزدیکی محل حادثه دیده می‎شود. حدود 10 دقیقۀ بعد، وی در نزدیکیِ بمب دوم ظاهر می‌شود.

در این ویدئو مشاهده می‌شود که مرد ساک خود را همان‌جایی رها می‌‎کند که پلیس بعداً زودپز منفجر نشده را می‌یابد. پس از آن‌که وی محل را ترک می‌کند، دو مرد یک کیسۀ سفیدرنگ را از ساک بیرون می‌آورند و به گفتۀ منابع امنیتی، بمب دوم در این کیسه بوده است.

بیل دی بلازیو، شهردار نیویورک (راست) در کنار اندرو کومو، فرماندار نیویورک (نفر دوم از راست) در نزدیکیِ محل وقوع انفجار در منطقۀ منتهن (28 شهریور 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

کشف 5 بمب در نیوجرسی 

در همین حال کریس بالویج، شهردار الیزابت در ایالت نیوجرسی، روز دوشنبه اعلام کرد دست‎کم پنج بمب در یک کوله‎پشتی در یک سطل‌زباله در شهر الیزابت کشف شده‌اند.

براساس اعلام این مقام محلی، هیچ تلفن‎همراه یا دستگاه الکترونیکی دیگری به این بمب‌ها متصل نبوده است. این بمب‌ها در نزدیکی یک پل مختص به قطار کشف شده‌اند.

انفجار نیویورک تنها حدود یک‌ساعت پس از آن رخ داد که در ایالت نیوجرسی، در همسایگی نیویورک، وقوع یک انفجار در نزدیکیِ محل برگزاری یک مسابقۀ دوی خیریه، این مسابقه را تعطیل کرد. در این حمله، کسی آسیب ندید.

روز شنبه حملۀ دیگری نیز در شهر سنت کلود در ایالت مینه‌سوتای امریکا رخ داد.

در این حمله مهاجمی که گروه تروریستیِ داعش بعداً وی را عامل خود معرفی کرد، با سلاح سرد به حاضران در یک فروشگاه حمله کرد. در این حمله یک نفر کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

اگرچه گروه تروریستیِ داعش تنها مسئولیت حملۀ مینه‌سوتا را برعهده گرفت، به دلیل رخ دادن هر 3 حمله در یک روز، مقامات امنیتیِ امریکا در پی کشف ارتباطی میان آن‌ها هستند.

براساس گزارش منابع امنیتی، شباهت‌هایی میان انفجارها در نیویورک و نیوجرسی کشف شده است، اما هنوز نمی‌توان دربارۀ ارتباط قطعی این دو حادثه اظهارنظر کرد.

روزنامۀ نیویورک دیلی‌نیوز از سوی دیگر از وجود یک مظنون خبر داده است که با انتشار ادعاهایی در اینترنت، خود را عامل انفجار در نیویورک معرفی کرده است.

در گزارش این روزنامه آمده است که این فرد که هنوز هویت وی مشخص نشده است، خود را یک همجنسگرا در امریکا معرفی کرده است که «برخورد بد جامعه» را انگیزۀ خود برای انفجار اعلام کرده است.

این فرد مدعی شده است که باز هم برای «ایجاد تغییر» و «دستیابی به هدف خود» به اقدامات تروریستیِ مشابه دست خواهد زد. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku