News   /   آسيا

اعمال نفوذ چین در نشست سران آ. سه. آن

افتتاحیه کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در وینتیان، پایتخت لائوس، 16 شهریور 1395 (عکس از خبرگزاری رویترز)

نشست سران کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) در حالی آغاز شده که تحت فشار چین قرار نیست بیانیه‌ای رسمی علیه ادعاهای ارضی پکن در دریای جنوبی چین صادر شود.

این نشست با حضور همۀ 10 عضو آ. سه. آن، روز سه‌شنبه در وینتیان، پایتخت لائوس آغاز شد.

قرار است در این نشست، مسائل منطقه‌ای از جمله اختلافات ارضی در دریای جنوبی چین بررسی شود اما در پی اعمال فشار چین توافق شده است که حکم اخیر دادگاهی در لاهه علیه ادعای ارضی پکن در دریای جنوبی چین بررسی نشود و بیانیه‌ای رسمی نیز درباره این موضوع صادر نگردد.

چندی پیش در پی دادخواهی فیلیپین درباره جزایر و مناطق مورد مناقشه این کشور با چین در دریای جنوبی چین، دادگاهی در لاهه اعلام کرد چین قانوناً نمی‌تواند مدعی داشتن مطالبات حقوقی بر منابعی شود که مدعی است در محدودۀ مرزهای این کشور قرار دارند.

چین با رد رأی این دادگاه اعلام کرد آن را نمی‌پذیرد و به رسمیت نمی‌شناسد.

تحلیلگران توافق آ. سه. آن برای عدم بررسی این حکم دادگاه لاهه را یک پیروزی دیپلماتیک برای پکن دانسته‌اند.

تصویری آرشیوی از یکی از جزایر مورد مناقشه در دریای جنوبی چین (عکس از خبرگزاری فرانسه)

آ. سه. آن سازمانی منطقه‌ای با رویکردی سیاسی و اقتصادی است که اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج در آن عضویت دارند.

رهبران آ. سه. آن قرار است پس از این نشست یک روزه با بازیگران منطقه‌ای از جمله چین، ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، هند، نیوزیلند و همچنین روسیه و امریکا دیدارهای دو یا چند جانبه داشته باشند.

چین بر تقریباً تمام دریای جنوبی چین ادعای ارضی دارد اما بیشتر اعضای آ. سه. آن به ویژه ویتنام و مالزی بر سر این منطقۀ غنی از نفت و گاز با پکن مناقشه دارند.

کشور کامبوج اما در موضعی نسبتا مغایر با سایر اعضا اعلام کرده است که این مناقشه باید از طریق گفتگوی مسالمت‌آمیز و نه از طریق مجامع بین‌المللی حل و فصل شود.

امریکا نیز که از 5 سال پیش راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا به ویژه جنوب شرقی آن متمرکز کرده است، به دنبال کسب منافع بلند‌مدت در این منطقه است اما رقیبی مانند چین تلاش می‌کند مانع واشنگتن شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku