News   /   آمريکا

کاخ سفید: حکم اتحادیۀ اروپا علیه شرکت اپل عادلانه نیست

کمیسیون اروپا، شرکت چند ملیتیِ اپلِ امریکا را به اتهام فرار مالیاتی به پرداخت 14.5 میلیارد دلار محکوم کرده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

کاخ سفید نسبت به پیامدهای اقتصادیِ حکم کمیسیون اروپا مبنی بر این‌که شرکت امریکایی اپل میلیاردها دلار از مالیات‎های پرداخت نشدۀ خود را به اروپا بپردازد، ابراز نگرانی کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز سه‌شنبه گفت: «ما در مورد رویکردی یک‌جانبه ابراز نگرانی می‌کنیم  که پیشرفت‌‎هایی را که ما با همکاری با اروپایی‎ها برای برقراری عدالت در نظام مالیاتی بین‌المللی کسب کردیم، تهدید می‎کند.»

ارنست این اظهارات را در واکنش به حکم اخیرِ اتحادیۀ اروپا مطرح کرده است که شرکت اپل را به پرداخت 13 میلیارد یورو (14.5 میلیارد دلار) مالیات پرداخت نشده به کشور ایرلند، محکوم کرده است.

شرکت اپل که یک شرکت چندملیتیِ امریکایی است، در زمینۀ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی و نرم‌افزار رایانه فعالیت می‌کند.

ارنست این حکم اتحادیۀ اروپا علیه مالیات‎دهندگانِ امریکایی را «ناعادلانه» توصیف کرد و افزود دولت باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، بارها تمایل خود را برای دفاع از حق مالیات‏‌دهندگان و شرکت‎های امریکاییِ خارج از کشور که با آن‌ها رفتار ناعادلانه‎ای می‎شود، اعلام کرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید (عکس از خبرگزاری فرانسه)

بروکسل، شرکت اپل را متهم کرده است که به واسطۀ برقراریِ توافقاتی غیرقانونی با ایرلند، از پرداخت مالیاتِ کسب‌وکار خود در اروپا فرار کرده است.

ایرلند نیز متهم است که برای فرار از پرداخت مالیات با شرکت اپل، همکاری کرده است.

شرکت اپل و دولت ایرلند بلافاصله پس از اعلام حکم اتحادیۀ اروپا، اعلام کردند به آن اعتراض خواهند کرد. اپل هشدار داد که هزینۀ صدورِ این حکم می‌تواند برابر با بیکار شدنِ تعداد زیادی از اروپایی‌ها شود.

پیشتر وزارت خزانه‌داریِ امریکا نیز حکم اتحادیۀ اروپا علیه اپل را محکوم و اعلام کرد: «ما بر این باوریم که تعیینِ مالیاتِ معطوف به گذشتۀ کمیسیون اروپا ناعادلانه و مغایر با اصول قانونی است و قوانین مالیاتیِ کشورهای عضو را به چالش می‌کشد.»

این وزارتخانه افزود: «این موضوع می‌‎تواند موجب تضعیفِ سرمایه‌گذاریِ خارجی باشد و فضای کسب‌وکار در اروپا و روح مشارکت اقتصادی میان ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا را تهدید کند.»

خزانه‌داریِ امریکا تصریح کرد: «وزارت خزانه‌داری از این‌که کمیسیون (اروپا) یک‌جانبه عمل می‌کند و خود را از روند پیشرفتِ مهمی که امریکا، اتحادیۀ اروپا و باقیِ جامعۀ جهانی با همکاریِ یکدیگر برای مبارزه با فرار مالیاتی به دست آورده‌اند، خارج می‌کند، بسیار متأثر است.»

پروندۀ شرکت اپل، بزرگ‎ترین پروندۀ فرار مالیاتی است که کمیسیون اروپا تا کنون مورد بررسی قرار داده است.

مجلس سنای ایالات متحدۀ امریکا در سال 2013 در گزارشی تأیید کرد که شرکت اپل با سوءاستفاده از قوانین مالیاتی ایرلندی و امریکایی، در برابر سود 74 میلیارد دلاری خود، تقریباً هیچ مالیاتی پرداخت نکرده است.

تیم کوک، مدیرعامل شرکت امریکاییِ اپل

تیم کوک، مدیرعاملِ شرکت اپل که از پنج سال پیش و پس از مرگ استیو جابز، مؤسسِ اپل، مدیریت آن را برعهده گرفت، این حکم مالیاتی را «سیاسی» دانسته است.

وی گفت: «هیچ حقیقتی در ورای این پرونده نیست. اپل مالیات هر دلار از دارایی‌های خود را پرداخته است.»

براساس تخمینِ اتحادیۀ اروپا، به واسطۀ فرار مالیاتیِ شرکت‌های چندملیتی، کشورهای عضوِ این اتحادیۀ سالانه بین 50 میلیون تا 78 میلیارد دلار مالیات از دست می‌دهند.

علاوه بر شرکت اپل، شرکت‌ قهوه‌خانه‎های زنجیره‌ای استارباکسِ امریکا و شرکت تجارت الکترونیکِ آمازونِ امریکا نیز مظنون به فرار مالیاتی هستند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku