ترکیه 3 دیپلمات برجسته را به اتهام ارتباط با کودتای اخیر بازداشت کرد

تصویر آرشیوی از بازداشت یکی از مظنونان کودتای نافرجام اخیر در ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دادگاهی در ترکیه برای 3 تن از دیپلمات‌های ارشد پیشین از جمله یکی از مشاوران عبدالله گل، رئیس جمهور سابق، به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام اخیر قرار بازداشت صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، طبق حکم دادگاه آنکارا، پایتخت ترکیه، گورکان بالیک، علی فیندیک و تونجای بابالی به اتهام ارتباط با فتح الله گولن شخصیت برجسته مخالف دولت، بازداشت شده اند.

دولت ترکیه گولن 75 ساله را طراح اصلی کودتای نافرجام 26 تیر ماه در این کشور می‌داند و از امریکا خواسته وی را به عنوان مجرم مسترد کند.

در همین حال گولن که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای امریکا به سر می‌برد، هرگونه دخالت در کودتا را رد کرده و آن را صحنه‌سازی دولت برای سرکوب مخالفان دانسته است.

فتح الله گولن شخصیت برجسته مخالف دولت ترکیه (عکس آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

بالیک مشاور سیاست خارجی گل بین سال‌های 2007 تا 2014 بوده است. 

بالیک در سال 2013 همچنین هنگام سفر وزیر امور خارجۀ ترکیه به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، یک نشست به شدت جنجال‌برانگیز میان داوود اوغلو و گولن ترتیب داد.

داوود اوغلو در می 2015 تایید کرد که وی به صورت محرمانه با گولن دیدار کرده است تا وی را قانع کند به ترکیه بازگردد و به اختلافات موجود پایان دهد.

وی تاکید کرد که اردوغان نخست‌وزیر وقت و گل هر دو از این دیدار مطلع بودند.

بعلاوه بابالی سفیر ترکیه در کانادا و فیندیک سفیر ترکیه در کاستاریکا بوده‌اند.

گفتنی است، دستگیری بالیک از این نظر اهمیت دارد که این اولین بار است که یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه و یکی از نزدیکان سران حزب حاکم به اتهام دست‌داشتن در کودتای نافرجام اخیر بازداشت می‌شود.

در کودتای نافرجام بامداد 26 تیر در ترکیه گروهی از نیروهای ارتش با هدف سرنگونی دولت عملیات نظامی را در استانبول و آنکارا آغاز کردند که با همکاری مردم و نیروهای امنیتی ناکام ماند.

در جریان این کودتا دستکم 246 نفر کشته و بیش از 2100 تن زخمی شدند.

دولت آنکارا بعد از کودتا با آغاز عملیات گسترده علیه هواداران جنبش گولن، دهها هزار نفر از نیروهای نظامی، پلیس، قضات، اساتید دانشگاه و معلمین و کارمندان دولت را بازداشت و یا از کار تعلیق کرده و یا تحت پیگرد قرار داده است.

عملیات گسترده ترکیه علیه هواداران جنبش گولن بیم و نگرانی متحدان غربی و گروه‌های حقوق بشر را بر انگیخته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku