News   /   آسيا

جزایر مورد مناقشه با چین در محدوده بُرد موشکی ژاپن

شلیک موشک در تمرین نظامی ژاپن (تصویر آرشیوی از وزارت دفاع ژاپن)

ژاپن با استقرار موشک‌های ارتقاء یافته در استان اوکیناوا، ّجزایر مورد مناقشه با چین را در محدوده بُرد موشکی خود قرار می‌دهد.

گزارشی جدید حاکی است در پی بالا گرفتن اختلافات میان ژاپن و چین بر سر جزایر مورد مناقشه، توکیو برنامه توسعه موشکی و استقرار یک موشک جدید زمین به دریا را دنبال می‌کند که هدفش تقویت قدرت نظامی ژاپن در آب‌های دور دستِ مورد مناقشه است.

روزنامه پرتیراژ یومیوری شیمبونِ ژاپن نوشت توکیو قصد دارد این سیستم موشکی را که بردی 300 کیلومتری دارد در برخی جزایر خود از جمله جزیره میاکو در استان اوکیناوا مستقر کند.

به نوشته این روزنامه، با این اقدام توکیو، جزایر مورد مناقشه میان دو کشور در محدوده بُرد موشکی ژاپن قرار می‌گیرد.

بر اساس گزارش، انتظار می‌رود استقرار این سیستم موشکی تا سال 2023 تکمیل شود.

توکیو و پکن مدت‌هاست بر سر حاکمیت جزایر خالی از سکنه‌ در دریای چین شرقی که در ژاپن با نام سنکاکو و در چین با نام دیائویو شناخته می‌شود، با یکدیگر اختلاف دارند.

اخیراً نیز تنش میان دو کشور بر سر اینکه هواپیماهای جنگی ژاپن هواپیماهای چین را هدفگیری کرده و آماده شلیک بوده‌اند، بالا گرفت.

وزارت خارجه ژاپن بارها درباره اقدام چین در ساخت جزایر مصنوعی در مناطق راهبردیِ دریای جنوبی چین هشدار داده است.

تاکنون مقامات وزارت دفاع ژاپن درباره انتشار این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند.

بخشی از مجموعه جزایر سنکاکو مورد مناقشه چین و ژاپن که چینی‌ها به آن دیائویو می‌گویند.

روزنامه یومیوری شیمبون افزود: «با در نظر گرفتن اقدامات تحریک آمیز و مکرر چین در اطراف جزایر سنکاکو، ژاپن با تقویت قابلیت حمله دوربُرد خود، قدرت بازدارندگی را افزایش می‌دهد.»

به نوشته یومیوری، این موشک توسط ژاپن ارتقاء یافته است و در آن از سوخت جامد استفاده می‌شود.

دولت ژاپن اواسط مرداد ماه امسال اعلام کرد چین با اتخاذ موضع تهاجمی در مناقشات دریایی خطر درگیری ناخواسته با رقبای آسیایی خود را به وجود آورده است.

توکیو در بیانیه ای افزود:«این ابرقدرت منطقه همچنان به شیوه‌ای گستاخانه عمل می‌کند و اقداماتی خطرناک انجام می‌دهد که ممکن است عواقبی ناخواسته در پی داشته باشد.»

گفتنی است نیروی دریایی چین اخیراً رزمایشی گسترده را با بهره‌گیری از مهمات جنگی در دریای شرقی چین برگزار کرده است.

چندی پیش نیز در پی دادخواهی فیلیپین درباره جزایر و مناطق مورد مناقشه این کشور با چین در در دریای جنوبی چین، دادگاهی در لاهه اعلام کرد چین قانونا نمی تواند مدعی داشتن مطالبات حقوقی بر منابعی شود که مدعی است در محدودده مرزهای آن قرار دارند. 

چین با رد رأی این دادگاه اعلام کرد آن را نمی‌پذیرد و به رسمیت نمی‌شناسد.

امریکا نیز که از 5 سال پیش راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا به ویژه جنوب شرقی آن متمرکز کرده به دنبال کسب منافع بلند مدت در این منطقه است اما رقیبی مانند چین تلاش می‌کند مانع آن شود.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku