آزمایش هواپیمای جاسوسی پیشرفته روسیه بر فراز آسمان سوریه

هواپیمای جاسوسی تو-214آر روسیه (تصویر آرشیوی)

وزارت دفاع روسیه از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند هواپیمای جاسوسی پیشرفته این کشور بر فراز آسمان سوریه خبر داده است.

روزنامه روس‌زبان ایزوستیا روز پنج‌شنبه به نقل از یکی مقام‌های وزارت دفاع نوشت: «وزارت دفاع روسیه گزارش مربوط به نتایج عملیات هواپیمای تو-214آر در سوریه را تکمیل کرده است.

این مقام وزارت دفاع افزود: «تمامی مواردی که از سوی فرماندهان تعیین شده بود به طور کامل انجام شد و تجهیزات بدون هیچ ایرادی عمل کردند. نتیجه این عملیات نشان می‌دهد این هواپیما کاملا توانایی انجام ماموریت را دارد.»

به گفته این مقام روس، این اولین بار است که این هواپیمای جاسوسی به جای پرواز از پایگاه اصلی آن در شرق روسیه از فرودگاه نظامی حمیمیم واقع در لاذقیهِ سوریه به پرواز درآمده است.

پروژه هواپیمایی جاسوسی تو-214آر محصول مشترک شرکت توپولوف، شرکت مهندسی رادیویی «وگا» و چندین شرکت دیگر می باشد. 

این هواپیما، بر پایه هواپیمای باربری مدل تو-214 می باشد و به سامانه‌های جاسوسی متعدد مجهز شده است و می تواند بسیاری از تحرکات منطقه را با تجهیزات راداری و کنترل پرواز پیشرفته و در هر شرایط آب و هوایی و حتی در حال استتار دشمن کنترل و تصویر برداری کند. 

این هواپیما با استفاده از اشعه مادون قرمز می تواند با کیفیت بسیار بالا عکس برداری و فیلم برداری ومکالمات تلفن های همراه  و سایر تجهیزات بکار رفته برای مکالمه و تماس های بی سیم را شنود کند.

رادار این هواپیما قابلیت رهگیری سیگنال‌های ارتباطی دشمن را داشته و اطلاعاتی را درباره محل عملیات، نوع تجهیزات و گام‌های بعدی دشمن ارائه می‌دهند.

این رادار همچنین قابلیت شنود مکالمه‌های رادیویی و تلفنی دشمن را داراست.

مهمترین ویژگی رادار این هواپیما قابلیت نفوذ امواج آن در زمین است به عبارت دیگر اشیائی که زیر زمین، برف و شن دفن شده یا با درختان پوشانده شده‌اند، به واسطه این ویژگی شناسایی می‌شوند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku