در ترکیه وضعیت فوق العاده سه ماهه اعلام شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در کنفرانسی خبری پس از جلسات شورای امنیت ملی و کابینه در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا(30 تیر 95)

درپی کودتای نافرجام در ترکیه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور وضعیت فوق العاده سه ماهه اعلام کرده است.

اردوغان روز چهارشنبه (30 تیر) در سخنانی در آنکارا گفت این وضعیت فوق العاده «برای پاکسازی سریع عناصر سازمان تروریستی که در تلاش برای کودتا دخالت داشته‌اند» ضرورت دارد.

وی همچنین گفت این تدابیر ویژه که به طور گسترده اختیارات امنیتی را افزایش می‌ دهد، با دموکراسی در تضاد نیست.

رئیس جمهور ترکیه افزود: «هدف (از این اقدام) تلاش برای برداشتن گام‌های سریعتر و موثرتر برای از بین بردن تهدیدات علیه دموکراسی، حکومت قانون و حقوق و آزادی‌های مردم است.»

اردوغان همچنین بار دیگر مدعی شد فتح الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت ترکیه که در تبعید خود خواسته در امریکا بسر می برد، در این کودتا دخالت داشته است.

گولن، که هر گونه نقشی را در این کودتا تکذیب کرده، به مردم ترکیه هشدار داده است این اقدام دولت آنکارا با هدف پاکسازی مخالفان صورت می گیرد.

تصویری از هواداران اردوغان در میدان تقسیم استانبول پس از کودتای نافرجام در ترکیه  که پرچم ملی ترکیه را به دست دارند. 30 تیر 95(عکی از خبرگزاری فرانسه)

رئیس جمهور ترکیه این اظهارات را در جلسه شورای امنیت ملی که به ریاست وی در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد، بیان کرد.

وی همچنین اوایل روز چهارشنبه گفت تلاش برای کودتای اخیر در ترکیه احتمالا هنوز پایان نیافته است و ممکن است کشورهای خارجی در این تلاش نافرجام دخالت داشته باشند.

دولت ترکیه همچنین دو تن از اعضای دادگاه قانون اساسی و حدود 111 تن دیگر از مقامات قضایی این کشور را بازداشت کرده است. این در حالی است که سرآجودان ویژه اردوغان نیز به اتهام دخالت در کودتا بازداشت شده است.

کودتا در ترکیه بامداد شنبه 26 تیر ماه، آغاز شد.  برخی از نیروهای ارتش ترکیه، پل نمادین بسفر در استانبول را مسدود کردند و دفاتر سازمان اطلاعات ترکیه و پارلمان در آنکارا پایتخت این کشور را بمباران کردند.

این در حالی بود که دولت ترکیه در پی این تلاش ناکام  یک روزه  عملیات تعقیب و بازداشت مظنونان به دخالت در این کودتای نافرجام را آغاز کرد.

بنابر آمارهای رسمی درپی این کودتای نافرجام  بیش از 60 هزار نفر از جمله مقامات ارشد دولتی و قضایی و اعضای ارتش اخراج و یا برکنار شده‌اند.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku