تفاهم امریکا و روسیه در اتخاذ گام های لازم جهت حل بحران سوریه

تصویری از جان کری، وزیر امور خارجه امریکا (سمت چپ) و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک در مسکو. (25 تیر 1394 ، عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجه امریکا، می گوید روسیه و امریکا در اتخاذ گامهای لازم جهت بازگرداندن صلح و آرامش به سوریه به تفاهم دست یافته اند.

جان کری روز جمعه (25 تیر) در کنفرانس خبری با سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو، ضمن اعلام این مطلب گفت، دو کشور همچنان بر سر آینده بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، اختلاف نظر دارند.

واشنگتن تاکید دارد اسد باید پیش از نتایج احتمالی هر گونه روند صلح، کناره گیری کند در حالی که روسیه با این ایده مخالف است و می گوید رئیس جمهور سوریه از کشورش در مقابل گروههای تروریستی دفاع می کند.

وزیر خارجه امریکا گفت: «ما همچنان معتقدیم سوریه با وجود اسد نمی تواند از صلح برخوردار شود. ما با روسیه در این زمینه اختلاف نظر داریم.»

جان کری حملات جبهه النصره ، شاخه شبکه تروریستی القاعده در سوریه، و آن چه بمباران «کورکورانه» از سوی نیروهای دولتی خواند را دو مشکلی دانست که به روند آتش بس در سوریه لطمه وارد کرده است.

این در حالی است که وی درباره دورنمای آتش بس در سوریه که در ماه فوریه با میانجیگری روسیه و امریکا به اجرا در آمد ابراز خوش بینی کرد و گفت : «دو طرف بر سر گام هایی به توافق دست یافته اند که اگر با حسن نیت انجام شوند، دو مشکل جدی درباره آتش بس و توقف درگیری ها حل خواهد شد.»

وی افزود: «این موضوع ممکن است به توقف دشمنی‌ها، به ویژه در کاهش خشونت مؤثر باشد و به ایجاد فضایی برای یک گذار سیاسی واقعی و معتبر کمک کند.»

نمایی از یکی از مناطقی که تروریست‌های معارض دولت سوریه در محلۀ فرقان در بخش شمالی شهر حلب در شمال این کشور گلوله‌باران کردند. (19 تیر 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر خارجه امریکا در همین حال گفت جزئیات این گام ها مطرح نخواهد شد چرا که لازم است دو طرف همچنان به بررسی آن ها بپردازند.

لاوروف نیز در این کنفرانس خبری به پیشرفت مذاکرات میان دو طرف اشاره کرد و گفت : «ما درباره گام های عملی که روسیه و امریکا – به عنوان رؤسای «گروه پشتیبانی سوریه»- می توانند برای افزایش تاثیر عملکرد ما اتخاذ کنند، تفاهم داریم.»

وزیر خارجه امریکا روز پنج شنبه وارد مسکو شد و در دیدار با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، به بحث و تبادل نظر درباره اوضاع در سوریه پرداخت.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار استبراساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku