حمله موشکی اسرائیل به مواضع نظامی سوریه در جولان

نمایی از قنیطره، شهری کوچک که در یک دره در بلندی‌های جولان در سوریه واقع است. (تصویر آرشیوی از خبرگزاری فرانسه)

یکی از سخنگویان ارتش رژیم اسرائیل اعلام کرد این رژیم به دو هدف نظامی سوری در بلندی‌های جولان حمله کرده است.

این سخنگوی نظامی روز دوشنبه (13 تیر) به خبرگزاری فرانسه گفت: «در واکنش به تیراندازی بی‌هدفِ دیروز (یکشنبه/12 تیر) از داخل سوریه که موجب آسیب دیدن حصار امنیتی در مرز (جولان) ... شد، نیروهای نظامی اسرائیل پاسخ داده و به دو هدف نظامی سوری در مرکز بلندی‎های جولان حمله کردند.»

در همین حال پایگاه خبری المنارِ لبنان اعلام کرد اسرائیل روز یکشنبه با دو موشک به پایگاه توپخانه‌ای 130 ارتش سوریه در منطقۀ تل الشعار در حومه قنیطره حمله کرده، اما این حمله تلفاتی در پی نداشته است.

با وجود ادعاهای تل آویو مبنی بر عدم دخالت در بحران سوریه، این رژیم هر زمانی که آتش درگیری در داخل مرزهای سوریه به مناطق تحتِ اشغال اسرائیل در جولان رسیده است، مواضع نظامی ارتش سوریه را هدف حمله قرار داده و آن را به منزلۀ «دفاع از خود» تلقی کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در ماه آوریل (حدود سه ماه پیش) ادعا کرد که این رژیم به د‌ه‌ها کاروان تسلیحاتی جنبش مقاومت لبنان (حزب‌الله) در نزدیکی سوریه حمله کرده است.

این در حالی است که حدود دو ماه پیش مقامات سوری و محلی‌ها یک کامیون مملو از تسلیحات اسرائیلی را در استان جنوبی سویدا ضبط کردند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) این خودرو از حومۀ شرقی درعا (در جنوب سوریه در مرزهای اردن) در حال عبور به سمت مواضع گروه‌های تروریستی در منطقۀ البادیه شرقی بود.

براساس اعلام دمشق، اسرائیل و متحدان غربی و منطقه‌ای‌ِ آن در حال امدادرسانی به گروه‌های تروریستی و تکفیری در داخل خاک سوریه هستند.

ارتش سوریه بارها اعلام کرده است که در عملیات‌ خود علیه تکفیری‌های تحت حمایت خارجی، تسلیحات و تجهیزات نظامی پیشرفتۀ ساخت اسرائیل را کشف و ضبط کرده است.

تصویر آرشیوی از امداد رسانی نیروهای اسرائیلی به یک تروریست زخمی در مرز سوریه

شبکۀ دو تلویزیون اسرائیل نیز اخیراً در گزارشی اعلام کرد از سال 2011 میلادی یعنی زمان آغاز ناآرامی‌های مرگبار در سوریه 2 هزار و یکصد تروریست زخمی در سرزمین‌های اشغالی تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

رژیم تل آویو پس از جنگ شش روزه‌ در سال 1967 بلندی های جولانِ سوریه را تصرف و در سال 1981 آن را ضمیمه سرزمین‌های اشغالی کرده است.

تل آویو همچنین چندین شهرک صهیونیستی در این منطقه اشغالی احداث کرده است.

تاکنون بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی از جمله ایران، آلمان، اتحادیه عرب، سازمان ملل و امریکا با رد ادعاهای رژیم اسرائیل درباره بلندی‌های اشغالی جولان، برگزاری نشست کابینه این رژیم در این منطقه و ادعاهای نتانیاهو درباره آن را محکوم کرده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku