دستگیری 11 خارجی به ظن ارتباط با حمله به فرودگاه استانبول

مراسم ادای احترامِ دیپلمات‌های کشورهای اروپایی به قربانیانِ حملۀ مرگبار به فرودگاه آتاتورک در استانبولِ ترکیه (11 تیر 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

پلیس ترکیه 11 فرد خارجیِ دیگر را به ظن عضویت در یک گروه تروریستی مرتبط با حملۀ مرگبار به فرودگاه آتاتورکِ استانبول دستگیر کرده است.

نیروهای امنیتی ترکیه این افراد را روز جمعه (11 تیر) دستگیر کردند. عملیات ضدتروریسمِ پلیس ترکیه از روز پنجشنبه (10 تیر) در سه منطقۀ پندیک، بشکشهیر و سلطان‌بیلی در استانبول آغاز شد و نیروهای امنیتی در اولین روز 13 مظنون، از جمله سه خارجی را دستگیر کرده بودند.

در بمب‌گذاری و تیراندازیِ شامگاه سه‌شنبه (8 تیر) در فرودگاه آتاتورکِ شهر استانبول، 44 نفر کشته شدند. به گفتۀ یک مقام دولتیِ ترکیه، سه مظنون اصلیِ عامل این حمله از اتباع کشورهای روسیه، ازبکستان و قرقیزستان بودند.

روزنامۀ ینی  ترکیه با انتشار گزارشی مدعی شد سازمان‌دهندۀ اصلی این حمله، که مرگبارترین بمب‌گذاری طی سال گذشته در ترکیه به حساب می‌آید، احتمالاً یک مرد چچنی به نام «احمد چاتایف» است.

چاتایف از تروریست‌های شناخته شده‌ای است که در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد و متهم به آموزشِ عناصرِ روسی زبانِ گروه تروریستی داعش است.

به گفتۀ یک قاضی بلغاری، وی پنج سال پیش با توجه به درخواست استردادِ روسیه در بلغارستان دستگیر شد، اما به این دلیل که در اتریش به عنوان پناهنده شناخته شده بود، آزاد شد. یکسالِ بعد نیز وی در گرجستان زخمی و دستگیر شد، اما بار دیگر آزاد شد.

تصویری که دوربین‌های مداربستۀ فرودگاه آتاتورک در استانبول پیش از بمب‌گذاری ثبت کرده‌اند. گمان می‌‎رود که این افراد سه عامل بمب‌گذار در فرودگاه باشند. (عکس از خبرگزاری فرانسه) 

براساس گزارش خبرگزاری آناتولیِ ترکیه، بازداشت‌های سحرگاهِ روز جمعه در بخش اروپاییِ شهر استانبول شمار مظنونینِ دستگیر شده در ارتباط با حمله به فرودگاه آتاتورک را به 24 نفر رسیده است.

مقامات ترکیه اطلاعات دقیقی دربارۀ ملیت مهاجمان ارائه نداده‎اند و تنها پیشتر به اظهار این مطلب بسنده کردند که گروه پزشکیِ قانونی در تلاش  است بمبگذاران انتحاری را با توجه به بقایای محدود اجساد متلاشی شدۀ آن‌ها شناسایی کند.

با توجه به گزارش روزنامۀ ینی شفق، بمب‌گذاری که ملیت روس دارد، اهل داغستان بوده که هم‌مرز با جمهوری خودمختار چچن است.

روزنامۀ حریتِ ترکیه نوشت که این بمب‌گذارِ روس «عثمان وادینف» نام دارد و از منطقۀ رقه، پایگاه گروه تروریستی داعش در شمال کشور سوریه به ترکیه آمده است. از سوی دیگر وزارت کشور روسیه اعلام کرد در حال بررسی اطلاعات خود دربارۀ وادینف است.

هر چند تاکنون هیچ گروهی مسئولیت حمله به فرودگاه استانبول را بر عهده نگرفته است، اما بن علی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه می‌گوید به نظر می‌رسد گروه تروریستی داعش عامل این حمله باشد.

نیروهای امنیتی ترکیه پیشتر اعلام کرده بودند دو مظنون تروریستی داعش را در مرز سوریه کشته‌اند. آنکارا همچنین اعلام کرد یکی از این دو نفر قصد داشت در داخل خاک ترکیه عملیات انتحاری انجام دهد.

ترکیه در ماه‌های گذشته چندین بار هدف حملات مشابه قرار گرفته است.

گروه تروریستی داعش یا تعدادی از گروه‌های کُرد معارض دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku