News   /   اروپا

«جانشین کامرون تا اوایل سپتامبر مشخص می‌شود»

دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، دوشنبه در مجلس عوام حاضر شد، 7 تیر 1395 (عکس از رویترز)

حزب محافظه‌کار انگلیس از تعیین نخست وزیر جدید این کشور تا اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب حاکم اعلام کرده است حداکثر تا دوم سپتامبر (12 شهریور) جانشین دیوید کامرون، نخست وزیر فعلی و رئیس این حزب، مشخص خواهد شد.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که کامرون پس از رای مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا، در حال آماده سازی شرایط برای جانشین آینده خود است تا فرآیند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کند.

دولت انگلیس پس از اعلام کامرون مبنی بر استعفا از سمت خود، برای پر کردن این خلأ سیاسی تحت فشار است. پیش‌تر در هفتۀ جاری، کامرون اعلام کرد که با خروج این کشور از اتحادیه اروپا و نادیده گرفتن توصیه‌های وی برای عدم خروج، تا ماه اکتبر (مهر) از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

کامرون در میان رقابت بین مشاوران نزدیک خود بر سر رهبری حزب از وزرای کابینه خواست تا در کنار یکدیگر کار را ادامه دهند.

کامرون همچینن از تشکیل گروهی خبر داد تا در مشورت دادن به دولت بریتانیا در خصوص خروج از اتحادیه اروپا و گزینه‌های احتمالی برای آیندۀ این کشور کمک کنند.

گراهام برادی، از نمایندگان محافطه‌کار پارلمان انگلیس، گفت این گروه توصیه کرده است که رقابت‌ها برای ریاست حزب از هفتۀ آینده آغاز شود و حداکثر تا 2 سپتامبر خاتمه یابد.

برادی در مصاحبه با اسکای نیوز گفت: «هم حزب محافظه‌کار و هم در حالت کلی‌تر کشورمان، واقعاً نیازمند اطمینان هستند. ما به قاطعیت نیاز داریم و فکر می‌کنیم اگر بتوان این فرآیند را هرچه سریع‌تر به نتیجه رساند بهتر است.»

وی افزود پیش از آنکه بریتانیا دربارۀ شرایط خروج از اتحادیه اروپا مذاکره کند، نباید انتخابات پارلمانی تازه‌ای برگزار شود.

شماری از نمایندگان پارلمان از نامزدهای ریاست حزب خواسته‌اند که هرچه زودتر در خصوص ستادهای انتخاباتی به توافق برسند تا از عمیق‌تر شدن اختلافات جلوگیری کنند.

جاستین گرینینگ، وزیر توسعۀ بین المللی انگلیس، گفت: «در حال حاضر رقابت برای ریاست حزب به نفع کشور ما نیست. این به این معناست که حزب ما در زمانی که کشور نیاز دارد بیشتر به مسائل بیرونی تمرکز کند، بر مسائل داخلی متمرکز شود.»

دیوید کامرون در مجلس عوام انگلیس

احترام به رای مردم

کامرون روز دوشنبه با حضور در مجلس عوام این کشور گفت باید رأی مردم برای خروج از اتحادیه اروپا را پذیرفت.

کامرون به اعضای پارلمان گفت: «دربارۀ نتیجۀ همه‌پرسی هیچ شکی نداریم. کابینه نیز امروز صبح با من موافق بود که این تصمیم باید محترم شمرده شود.»

وی افزود این تصمیم که فرآیند رسمی خروج از اتحادیه طبق مادۀ 50 پیمان لیسبون چه زمانی آغاز شود، تصمیمی است که تنها بریتانیا خواهد گرفت.  

انگلیس باید برای آغاز روند خروج از اتحادیه اروپا، به این ماده از پیمان لیسبون که تا کنون استفاده نشده است، استناد کند.

وی افزود: «دولت بریتانیا در این مرحله این مادۀ 50 (معاهدۀ لیسبون) را اجرا نخواهد کرد. این تصمیم حاکمیتی ما است و گرفتن این تصمیم تنها به عهده بریتانیا خواهد بود.»

کامرون همچنین از پارلمان خواست که از خروج انگلیس از اتحادیه جلوگیری نکند.

وی گفت به دنبال رأی کشور به خروج از اتحادیه اروپا، نباید در پارلمان هیچ اقدامی برای ممانعت از خروج انگلیس از اتحادیه صورت بگیرد.

کامرون افزود امیدوار است شهردار لندن و دیگر بخش‌های اقتصادی تلاش کنند تا دولت در مذاکرات خروج از اتحادیه، موضعی محکم داشته باشد.

وی افزود: «بریتانیا در حال خروج از اتحادیه اروپا است اما ما نباید به اروپا یا سایر کشورهای جهان پشت کنیم.»

کامرون در ادامه گفت :«ما باید نوع رابطه‌ای را که می‌خواهیم با اتحادیه داشته باشیم مشخص کنیم.»

همچنین یکی از سخنگویان حزب ملی اسکاتلند در پارلمان به کامرون هشدار داد که حزب وی هیچ تمایلی به خروج اسکاتلند از اتحادیه اروپا ندارد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku