رسانه های محلی: دبیر کل سازمان ملل برای حل بحران یمن به کویت می‌رود

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد

منابع رسانه ای منطقه گزارش می دهند دبیر کل سازمان ملل متحد، مقامات آمریکایی و شورای همکاری خلیج فارس یکشنبه در کویت نشستی مشترک درباره مذاکرات یمن برگزار می‌کنند.

به گزارش تارنمای روزنامه رأی الیوم، به همین منظور بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، توماس شانون معاون وزیر خارجه امریکا و عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، یکشنبه عازم کویت می‌شوند.

این منبع به نقل از منابع آگاه و نزدیک مذاکرات یمن افزود بان کی مون قرار است با هیأت ملی صنعا و فرستادگان عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن که از حمایت عربستان برخوردار است، دیدار کند.

هیات ملی صنعا متشکل از جنبش انصارالله و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق یمن است.

معاون وزیر خارجه امریکا نیز به طور جداگانه دیدارهایی با هر دو طرف خواهد داشت.

به گفته این منابع، به درخواست دو طرف مناقشه یمن، نقشه راه دیگری در حال پیگیری است و اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن نیز پیشتر آن را به بان کی مون ارائه کرده است.

اسماعیل ولد الشیخ احمد، نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن

این منابع افزودند نظر عربستان سعودی درباره این طرح تاکنون مشخص نشده است اما عربستان تلاش دارد کمیته آتش‌بس و مذاکرات را به ریاض منتقل کند. این در حالی است که جنبش انصارالله با این موضوع مخالف است.

این نقشه راه جدید پس از دو ماه مذاکرات طرف‌های درگیر در یمن از سوی نماینده سازمان ملل در امور این کشور پیشنهاد شده است.

اسماعیل ولد شیخ، سه‌شنبه گفته بود: «این نقشۀ راه برای اجرای تمهیدات امنیتی مشخص در قطعنامه 2216 شورای امنیت و همچنین ایجاد یک دولت وحدت ملی است.»

وی افزود: «به طور خلاصه، با وجود مشکلاتی که باید به آن پرداخته شود، جوّ کلّی همچنان مثبت است. واکنش هیات‌ها به این طرح‌ها مثبت بوده است، اما هنوز دربارۀ ترتیب اقدامات مختلفِ ارائه شده در نقشۀ راه توافق نشده است.»

تجمع کودکان یمنی در مقابل دفتر سازمان ملل در صنعا، پایتخت این کشور در اعتراض به اقدام اخیر بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در خارج کردن نام ائتلاف عربستان سعودی از فهرست سیاهِ ناقضانِ حقوق بشر کودکان یمن (27 خرداد 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

نمایندگان عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و همچنین جنبش انصارالله از چندی پیش جهت یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران این کشور در کویت در حال مذاکره هستند.

حدود 1.5 سال حملات عربستان در یمن علاوه بر ویرانی این کشور بیش از 9 هزار و 600 کشته بر جای گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی‌وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku