ایران و سازمان ملل تعلیق فعالیت جمعیت الوفاق بحرین را محکوم کردند

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران

ایران، حزب الله لبنان و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن اقدام بحرین در تعلیق فعالیت جنبش الوفاق، این اقدام را باعث تشدید بحران داخلی این کشور دانستند.

وزارت دادگستری بحرین، روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فعالیت‌های جنبش الوفاق، بزرگترین جمعیت مخالف رژیم آل خلیفه به حالت تعلیق درآمده و دفاتر آن بسته شده است.

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، عصر پنجشنبه ضمن ابراز تاسف از ایجاد مانع در فعالیت جمعیت الوفاق بحرین گفت: « رویکرد دولت بحرین در رویارویی با اعتراض‌های مسالمت آمیز مردم از طریق افزایش برخوردهای امنیتی، زندانی کردن رهبران میانه‌رو و فعالان حقوق بشر و بستن دفاتر جمعیت‌های سیاسی و اجتماعی مسالمت‌جو، موجب پیچیده‌تر شدن بحران داخلی این کشور می‌شود.»

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه ایران، جابری انصاری همچنین ابراز امیدواری کرد دولت بحرین با انجام اقدامات اعتمادساز، زمینه‌های لازم را برای آغاز گفتگوهای جدی و ایجاد آرامش و ثبات در کشور فراهم کند.

حزب الله لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای تعلیق فعالیت جمعیت الوفاق و انحلال جمعیت «التوعیه» و «الرساله» بحرین را اقدامی جنون آمیز دانست و اعلام کرد این گونه اقدامات، تجاوز آشکار به حقوق و آزادی‌هایی است که هر ملتی در جهان شایسته برخورداری از آن است.

در بیانیه حزب الله به مسالمت آمیز بودن فعالیت این گروه‌ها و تشکل‌ها اشاره شده و آمده است چنین اقدامات سرکوبگرانه بحرین بحران سیاسی و اجتماعی را در این کشور تعمیق می کند.

حزب الله همچنین تاکید کرد این گونه اقدامات موجب نمی‌شود که مردم بحرین ناامید شوند و از پیگیری حقوقشان صرف نظر کنند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد

اقدامی علیه آشتی ملی

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز نگرانی از تشدید سرکوب گروه‌های اپوزیسیون و فعالان سیاسی در بحرین گفت به نظر می‌رسد هدف این تصمیمِ حاکمان بحرین محدود کردن مخالفان سیاسی در کشور است.

بان کی مون، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای افزود: «این حرکت می‌تواند هر گونه اصلاحاتی را تضعیف و احتمال آشتی ملی را کاهش دهد.»

الوفاق بزرگترین گروه سیاسی بحرین است که طی پنج سال گذشته به دلیل اعتراض علیه سیاست‌های آل‌خلیفه و درخواست اصلاحات مدنی و سیاسی از سوی دستگاه امنیتی هدف اقدامات سرکوبگرانه قرار گرفته است.

حکم تعلیق جمعیت الوفاق، افزایش دوره زندان شیخ علی سلمان، دبیر کل این جمعیت از 4 به 9 سال، بازداشت مجدد نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و انحلال چند جمعیت سیاسی دیگر از جمله اقدامات تازه آل خلیفه در حذف مخالفان است.

گفتنی است بحرین با اکثریت شیعه، میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی امریکا است و از حدود 5 سال پیش صحنه اعتراضات ضد حکومتی بوده است.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها کشته و هزاران زخمی بر جای گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku