News   /   آمريکا

گزارش: کانادا، دومین صادر‌کننده تسلیحات به خاورمیانه

کانادا، دومین صادر‌کننده تسلیحات در جهان است

گزارشی جدید نشان می‌دهد کانادا بعد از امریکا دومین صادرکنندۀ سلاح به خاورمیانه در جهان است.

هفته‌نامه «جینز دیفنس» در بررسی قبلی خود کانادا را در رتبۀ ششم صادرکنندگان تسلیحات به خاورمیانه قرار داده بود، اما به تازگی اعلام کرد این کشور با فروش 2.7 میلیارد دلار تسلیحات در سال 2015 و پشت سر گذاشتن انگلیس، فرانسه، آلمان و روسیه در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در عین حال، بر اساس این گزارش خاورمیانه به بزرگترین واردکننده تسلیحات در جهان بدل شده و عربستان سعودی به تنهایی بیشترین سهم را در خرید تسلیحات کشورهای خارجی دارد.

بن مورِس، یکی از تحلیلگران جینز دیفنس سه‌شنبه اعلام کرد: «ارزش واردات سلاح عربستان سعودی و امارات متحده عربی از میزان مجموع واردات دفاعی کشورهای غرب اروپا بیشتر است.»                       

وی افزود: «امریکا، کانادا، فرانسه و انگلیس صادرکنندگان اصلی تجهیزات دفاعی به خاورمیانه و ذی‌نفعان اصلی این ماجرا هستند.»

مورس افزود: «بازار تجارت اسلحه جهان تا کنون افزایشی را که بین سال 2014 و 2015 شاهد بود، به خود ندیده است.»

بر اساس گزارش این هفته‌نامه، میزان خرید و فروش تجهیزات نظامی در سال 2015 با شکستن رکورد به 65 میلیارد دلار در سال 2015 رسید.

کانادا در سال‌های 2013 و 2014 رتبۀ دهم را در فهرست صادرکنندگان تسلیحات در جهان داشت.

این گزارش در حالی منتشر شده است که جنجال‌ها بر سر تصمیم دولت کانادا برای پیگیری قرارداد 15 میلیارد دلاری فروش تسلیحات به عربستان سعودی، همچنان ادامه دارد.

این قرارداد فوریه سال 2014 بین دولت قبلی کانادا و مقامات عربستان سعودی امضا شد.

تصویری از رژه نیروهای امنیتی عربستان

بسیاری از مجامع حقوق بشری از کانادا خواسته‌اند فروش تسلیحات به عربستان سعودی را لغو کند، چرا که رژیم ریاض از این تسلیحات برای سرکوب مردم معترض در شرق این کشور استفاده می‌کند.

رژیم آل سعود مدعی است عملیات‌ نظامی در استان الشرقیه با هدف مبارزه با تروریسم صورت می‌گیرد، با این وجود تصاویر ویدئویی منتشر شده نشان می‌دهد این عملیات‌ با هدف سرکوب مخالفان انجام می‌شود.

براساس قوانین کانادا، اوتاوا نباید برای فروش تسلیحات نظامی به کشورهایی که سابقه نقض حقوق بشر دارند، مجوز صادر کند، مگر آنکه هیچ خطری برای اینکه از این تسلیحات علیه غیرنظامیان استفاده شود، وجود نداشته باشد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku