امریکا به روسیه: صبر ما درباره سوریه رو به اتمام است

جان کری، وزیر خارجه امریکا (26 خرداد 95، عکس از رویترز)

وزیر خارجه امریکا به روسیه هشدار داد صبر و تحمل واشنگتن درخصوص بحران سوریه و رئیس جمهور این کشور رو به اتمام است.

جان کری روز چهارشنبه در جریان سفر خود به نروژ در خصوص حل و فصل بحران سوریه گفت: «روسیه باید بداند که تحمل ما بی‌پایان نیست و در واقع درباره اینکه آیا بشار اسد پاسخگوی اقداماتش خواهد بود یا خیر، بسیار محدود است.»

کری همچنین افزود واشنگتن آماده است «گروه‌های مخالف» را که در تداوم خشونت‌ها دست دارند، نسبت به اقدامات مسئول بداند. 

با این حال وی با متهم کردن دولت بشار اسد به نقض آتش بس گفت «روسیه مشخصا باید فشارهای بیشتری بر بشار اسد به منظور رعایت به آتش‌بس و اجازه به ارسال کمکهای انسانی وارد کند».

وی این اظهارات را پس از دیدار با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف در اسلو بیان کرد. 

گفتگوهای کری با ظریف یک هفته بعد از نشست وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه در تهران درباره راهکارهای مبارزه با تروریسم در سوریه انجام شد. 

وزیر خارجه امریکا خاطر نشان کرد: «روشن است که پایبندی طرفین درگیر به توقف خصومت‌ها سست شده و ادامه آتش بس را به مخاطره افکنده است. این امر برای دستیابی به آتش بس پایدار مخاطره آمیز است. ما از این موضوع مطلع هستیم و خیالبافی نمی‌کنیم.»

null

کری تصریح کرد آتش‌بس سوریه «متزلزل و در خطر» است و «برقراری ترک مخاصمه واقعی از اهمیت بالایی برخوردار است.».

وی ادامه داد: «این لحظه‌ای حیاتی است و ما سخت در تلاش هستیم تا ببینیم آیا طی یک یا دو هفته آینده می‌توانیم به توافقی دست یابیم که ظرفیت اجرای کامل یک آتش بس در سراسر کشور (سوریه) را داشته باشد و دسترسی به کمک‌های بشر دوستانه را به شکلی که زمینه ساز فرصتی واقعی برای کشاندن طرفها به پای میز مذاکره و صحبت درباره روند گذار سیاسی باشد، فراهم کند.»

کری همچنین خاطرنشان کرد در گفتگوهای خود با وزیر خارجه ایران درباره امکانات و راهکارهای دستیابی به موارد فوق بحث شده است. 

وی افزود مهم است ایران از نفوذ خود بر دولت سوریه استفاده کند تا «تحویل کمکهای انسانی و ادامه آتش‌بس شکننده با گروه‌های مخالف میانه‌رو» تضمین شود. 

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku