News   /   ايران

ابراز تأسف شدید ایران از تمدید حبس شیخ سلمان در بحرین

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران به حکم دادگاه تجدید نظر بحرین و افزایش مجازات حبس شیخ علی سلمان، دبیرکل جنبش الوفاق واکنش نشان داده است.

حسین جابری انصاری ضمن ابراز تأسف شدید از تأیید و تشدید حکم محکومیت شیخ سلمان اعلام کرد: «این‌گونه اقدامات علیه رهبران سیاسی میانه‌رو، حل کنندۀ مشکلات بحرین نیست و پیچیده‎تر کردن این مشکلات در نهایت به سود افراط‌گرایان خواهد بود.»

این در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل نیز که مقر آن در لندن است، روز سه‌شنبه (11 خرداد) این تصمیم مقامات بحرینی را حمله‌ای به آزادی بیان توصیف کرد.

جیمز لینچ از مقامات این سازمان گفت: «حکم شیخ علی سلمان آشکارا با انگیزه‌های سیاسی تایید شده و پیامی به دیگران است که حتی طرح خواسته‌های مشروع و صلح آمیز نیز بدون تنبیه باقی نخواهند ماند.»

پس از اعلام حکم دادگاه تجدید نظر صدها بحرینی‌ در منامه، پایتخت این کشور و دیگر نقاط تظاهرات کرده و خواستار آزادی شیخ سلمان شدند.

دادگاه تجدید نظر بحرین روز دوشنبه (10 خرداد) حبس شیخ علی سلمان را از 4 سال به 9 سال افزایش داد. حزب الوفاق این حکم را غیرقابل توجیه و تحریک‌آمیز خواند و اعلام کرد این اقدامِ منامه، تمامی فرصت‌ها برای حل و فصل بحران سیاسی در این کشور را از بین می‌برد.

شیخ علی سلمان، دبیرکل جنبش الوفاق در بحرین

شیخ سلمان در دی ماه سال 1393 بعد از چند سخنرانی صلح آمیز در مخالفت با سیاست‌های آل خلیفه دستگیر و سپس در اوایل تیرماه سال 1394 به اتهام آن چه اهانت به وزارت کشور بحرین، تحریک مردم این کشور برای قانون شکنی و تغییر نظام حاکم عنوان می‌شد، به چهار سال زندان محکوم شد.

دادگاه فرجام خواهی شیخ سلمان در تاریخ 24 فروردین 1395 برگزار شد و دادگاه استیناف بحرین صدور حکم نهایی را به 10 خرداد موکول کرد.

پیشتر دیده‌بان حقوق بشر، سازمان عفو بین الملل و برخی دیگر از سازمان‌های بین‌المللیِ فعال در زمینۀ حقوق بشر محاکمۀ شیخ سلمان را فاقد معیارهای بین المللی دانسته و بازداشت وی را غیرقانونی اعلام کرده بودند.

بحرین از حدود 5 سال پیش صحنه انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و همچنین روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند اما این درخواست‌ها با سرکوب رژیم آل خلیفه مواجه شده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده و از این رژیم خواسته‌اند برای اجرای اصلاحات در نظام سیاسی بحرین اقدام کند.

ناآرامی‌های بحرین تاکنون ده‌ها کشته و هزاران زخمی بر جا گذاشته است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku