News   /   آمريکا

شواهد روزنامه امریکایی دال بر دخالت سعودی در 11 سپتامبر و کارزار داعش

اقامه نماز عصر در یک مسجد تحت حمایت یک امام جماعت سعودی در حومه پریشتینا پایتخت کوزوو (عکس از نیویورک تایمز)

یک روزنامه کثیرالانتشار امریکایی گزارش‌‌های شایع حاکی از نقش سعودی در حملات تروریستی 11 سپتامبر و نیز حمایت این رژیم از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق را منعکس کرده است.

نیویورک تایمز در سرمقاله خود که جمعه منتشر شد با اشاره به گروه تکفیری داعش که تحت حمایت خارجی، دین اسلام دستمایه فعالیت های تروریستی خود قرار داده نوشت: «خاندان سلطنتی سعودی مبالغ هنگفتی را صرف ترویج وهابیت نموده، که مشوق عاملان حادثه 11 سپتامبر بوده و اکنون آتش داعش را برافروخته است.»

وهابیت به عنوان دین رسمی در عربستان عموما تفسیری انحرافی از اسلام تلقی می‌شود و در نزد بسیاری از مسلمانان سراسر جهان مطرود است.

این مقاله با محوریت اعمال نفوذ سعودی و متحدان عرب برخوردار از منابع غنی نفتی این رژیم در حوزه خلیج فارس بر کشور کوچک اروپایی کوزوو می‌افزاید که آنان با حمایت مالی از شبکه‌ ائمه جماعت تندرو و مساجد مروج افراط‌گرایی صدها تن از مردم کوزوو را به عضویت تروریست‌های داعش فعال در سوریه و عراق درآورده‌اند.

مقاله مزبور با استناد به گزارش اخیر درباره شبکه وهابی تحت حمایت سعودی در کوزوو افزود که از سال 2012 میلادی «حدود 314 کوزوویی» به صفوف تروریست‌های داعش در خاورمیانه پیوسته‌اند، که «از جمله می‌توان به دو مهاجم بمب‌گذار، 44 زن و 24 کودک اشاره کرد.»

سرمقاله تایمز به نقل از مقاله‌ای به قلم کارلوتا گال از گزارشگران این نشریه نوشت: «کوزوو عمدتا به خاطر آنکه عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از سال‌ها پیش شبکه‌‌ای از ائمه جماعت و مساجد و انجمن‌های مخفی را در آنجا ایجاد و تامین مالی کرده‌اند در چنین وضعیتی قرار گرفته است.»

تصویر آرشیوی از رژه تروریست‌های داعش در یک شهر اشغالی سوریه

بنا بر این گزارش، فاتوس مَکولی فرمانده پلیس ضد تروریسم کوزوو نقش روحانیون تربیت شده سعودی و گروه‌های مروج طرز تفکر افراطی را در عضوگیری داعش تائید کرده است.

این روزنامه همچنین دولت کوزوو و مسئولان امریکا و سازمان ملل را که کوزوو پسا جنگ را اداره کرده‌اند زیر سوال می‌برد، از این بابت که چرا زودتر از این موج افراط‌گرایی و اعزام جوانان این کشور برای عضویت در صفوف داعش را مهار نکرده‌اند.

این در حالی است که امریکا مدت مدیدی است که با اذعان بر حمایت سنگین متحدان منطقه‌ای خود از جمله عربستان، ترکیه، قطر، کویت و اردن از فعالیت گروه‌های تروریستی تحت حمایت خارجی، حامی این گروه‌ها است.

سرمقاله تایمز در پایان با تاکید بر اینکه عواقب حمایت سعودی و حکومت‌های اسلامی متحد ریاض از عناصر تندرو به تدریج دامنگیر خود آن‌ها نیز خواهد شد به 20 فقره حمله تروریستی عناصر داعش از سال 2014 تاکنون در عربستان وهابی اشاره کرد.

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku