News   /   مصاحبه

«القاعده نماینده ائتلاف امریکایی-سعودی در مذاکرات صلح یمن در ژنو»

عبدالرحمان الحمیقانی به عنوان نماینده واشنگتن و ریاض هفته گذشته در مذاکرات صلح ژنو شرکت کرد.

به گفته یک وکیل بین‌المللی در اندونزی، شعار جنگی امریکا –ما با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنیم- مدت‌ها است که محور سیاست خارجی و بهانه‌ای برای مداخله‌گرایی نظامی است، اما اخیرا در رسانه‌ها شاهد موجی از گزارش‌هایی هستیم که نشان می‌دهند امریکا عملا دارد با تروریست‌ها مذاکره می‌کند.

بَری گراسمَن روز شنبه در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفت: «حتی تد کروز، نامزد ریاست‌جمهوری امریکا در مصاحبه‌ای که در تاریخ یکم ژوئن با شبکه اِی‌بی‌سی انجام داد گفت سیاست امریکا تغییر کرده است، اکنون ما با تروریست‌ها معامله می‌کنیم.»

گراسمن در تشریح این موضوع عنوان کرد: «ظاهرا این چرخش پنهانی سیاست به حدی کامل شده است که برای کسی مهم نیست که شخصی که با فرمان ویژه‌ی رئیس‌جمهور امریکا در سال 2013 یک تروریست رده بالای القاعده معرفی می‌شود، هفته‌ی جاری در گفت‌وگوهای صلح یمن شرکت کند.»

 گراسمن افزود: «سوء تفاهم نشود، منظورم این نیست که صرفا چون امریکا فردی را منتسب به القاعده می‌داند، وی لزوما تروریست است. در واقع، عبدالرحمان الحُمیقانی که فهرستی از نام‌های مستعار مشتمل بر 2 صفحه دارد، شدیدا این ادعاها را رد کرده است؛ اما از آنجائیکه خود شخص رئیس‌جمهور امریکا وی را وابسته به القاعده دانسته است، مسلما کسی باید توضیح دهد که چطور وی در ژنو در حال دست دادن با بان‌ کی مون است.»

به گفته‌ گراسمن، اوضاع «از آن‌چه که به نظر می‌رسد بدتر است چرا که حمیقانی به عنوان نماینده‌ی ائتلاف امریکا و عربستان در این مذاکرات حضور دارد و طرف گفت‌وگوی آن‌ها نیست.»

مواضع امریکا در قبال حمیقانی در سال 2013 به شرح زیر است:

«حمیقانی به عنوان رئیس یک موسسه خیریه مستقر در یمن، از مقام خود در امور خیریه برای جمع‌آوری پول استفاده کرده و بخشی از این اموال را در اختیار شاخه‌ی القاعده‌ در شبه‌جزیره‌ی عربستان قرار داده است و وجوهات حامیان این شاخه‌ی القاعده در عربستان سعودی را در حمایت از عملیات‌های القاعده به یمن ارسال کرده است. از سال 2012، حمیقانی از چهره‌های مهم شاخه‌ی القاعده در شبه جزیره‌ی عربستان بوده و ظاهرا با سرکردگان مهم این شاخه‌ی القاعده ارتباط داشته است. بنا بر گزارش‌ها، حمیقانی و شماری دیگر در مارس 2012 تدارک یک حمله این شاخه‌ی القاعده به یک پایگاه گارد ریاست‌جمهوری یمن در استان البیضا را برعهده داشتند. این حمله که از طریق به کارگیری شماری خودروی بمب‌گذاری شده صورت گرفت، هفت کشته بر جا گذاشت. وی مظنون به جذب افرادی برای شاخه‌ی القاعده در شبه‌جزیره‌ی عربستان است که در طرح ترور مقامات یمنی نقش داشتند.

حمیقانی به نمایندگی از القاعده در نشست با مقامات یمنی بر سر آزادی سربازان یمنی اسیر دست القاعده شرکت داشت و برای جا به جایی پیکارجویان القاعده در داخل یمن با عوامل القاعده همکاری کرده است.

حمیقانی و رهبری القاعده قصد داشتند که در یمن حزب سیاسی جدیدی ایجاد کنند تا از آن به عنوان یک سرپوش برای جذب و آموزش پیکارجویان و زمینه سازی جلب حمایت بیشتر بهره‌گیرند. رهبری القاعده تصمیم گرفت حمیقانی به عنوان رهبر و سخنگوی این حزب سیاسی جدید نقش فراگیری داشته باشد.

گراسمن گفت: «شاید بهای پذیرش حمیقانی در این نشست به نمایندگی از عربستان-هادی این بود که همکارش نصیر الوحیشی که گویا فرد شماره 2 القاعده و رهبر القاعده یمن به شمار می‌رفت در حمله پهپادی امریکا در 25 خرداد کشته شود و این در حالی بود که الحمیقانی در ژنو با بان ‌کی‌مون ملاقات داشت.»

گراسمن تصریح کرد وحیشی که یک وقتی گویا منشی شخصی بن لادن بوده است پیشتر توسط نیروهای ایرانی در افغانستان دستگیر و سپس تحویل یمن شد، جایی که امریکا و عربستان حکمرانی می‌کردند. وی در سال 2006 از بازداشت فرار کرد.

اگر کسی ادعا کند فردی که رسما توسط رئیس‌جمهور امریکا به عنوان یکی از اعضای ارشد القاعده شناخته شده است و تحت پیگرد پلیس بین‌الملل قرار دارد، به عنوان یک بازیگر کلیدی در مذاکرات مورد تایید امریکا و با حضور دبیر کل سازمان ملل در ژنو شرکت کند، منطقی است که آن فرد را به دسیسه پردازی متهم کنیم. در کل، اگر چنین چیزی عملا میسر بود مسلما جریان غالب رسانه‌ای تماما بدان می‌پرداخت. مساله این است که این امر اتفاق افتاده است و جریان غالب رسانه‌ای طبق معمول با سکوت خود در این وقاحت همدست شده است.

به کار بردن الفاضی چون وقیح و غریب حق مطلب را در توصیف این رویداد ادا نمی‌کند. سازمان ملل تحت هدایت آمریکا و حمایت روسیه در مشروعیت بخشیدن به آنچه از دیدگاه هر فرد آگاه، حمله نظامی غیرقانونی و متخاصم علیه یمن است، از عربستان جانبداری کرده. اگر این موضوع به اندازه کافی بد نیست، آنها مردی را که از نظر رئیس جمهور آمریکا یک تروریست رده بالای القاعده است در میز مذاکره به جای عربستان سعودی نشانده‌اند و در عین حال نفر شماره دو القاعده را در یمن در خفا از بین می‌برد.

البته این دو مساله، کشته شدن الوحیشی و حضور فردی در مذاکرات ژنو که آمریکا به طور رسمی او را تروریست القاعده می‌داند، می‌تواند کاملا بی‌ربط باشند، درست همانند هر اتفاق گاه و بیگاهی که بی‌ارتباط جلوه داده می‌شوند!

اما این مساله کم اهمیتی نیست و باید پرسید چرا جریان غالب رسانه‌ای درباره این حقیقت که آمریکا و عربستان نماینده ای در گفتگوهای ژنو دارند که عضو القاعده است و از موضع آنها حمایت می‌کند، به طور کامل سکوت اختیار کرده‌اند؟

م ص/م ع/ح ع


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku