گزارش: گردش موضع عربستان مقابل اسرائیل

ملک سلمان (وسط) مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد سعودی (نفر سوم چپ) و محمد بن نایف وزیر کشور (چپ) در فرودگاه بین المللی ملک خالد در ریاض، 7 بهمن 1394 (خبرگزاری فرانسه)

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، عربستان سعودی و متحدانش از اسرائیل خواسته‌اند تا مذاکرات خاورمیانه را تحت شرایطی جدید از جمله با قید تغییرات درباره طرح صلح از سر بگیرد.

به گزارش روزنامه «آروتز شِوا» عربستان به همراه هم‌پیمانان عرب حوزه خلیج فارس، اردن و مصر از طریق فرستادگان مختلف نظیر تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس پیام‌هایی را به اسرائیل  ارسال کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، آن‌ها در انتظار دریافت جواب از اسرائیل و اقدامات مساعد این رژیم در قبال  فلسطینیان در کرانه باختری هستند.

طرح «صلح» سعودی که در 2002 از آن رونمایی شد دال بر عادی سازی روابط 22 کشور عرب با اسرائیل در صورت عقب‌نشینی تل ‌آویو از کرانه باختری اشغالی است.

اسرائیل طرح سعودی را از آن جهت که خواستار آن است که تل آویو حق بازگشت فلسطینیانی را که بر اثر اشغالگری این رژیم از موطن خود آواره شدند محترم بشمارد، نپذیرفته است.

به گزارش اخبار کانال 10 اسرائیل، عربستان سعودی و و متحدانش اکنون آماده هستند درباره ایجاد تغییراتی در این طرح به منظوراز سرگیری مذاکرات میان تل آویو و تشکیلات خودگردان رایزنی کنند.

بر اساس گزارش روزنامه «معاریو» که اوایل ماه جاری منتشر شد، رژیم اسرائیل قرار است در هفته‌های آتی لایحه‌ای را به پارلمان اسرائیل (کنست) ببرد که خواستار الحاق 60 درصد از کرانه باختری است.

بنا بر این گزارش، مذاکرات اولیه برای الحاق «منطقه ج» کرانه باختری که بیش از 350 هزار شهرک‌نشین غیر قانونی را در خود جای داده، انجام شده است.

به گزارش کانال 10 به نقل از منابع دیپلماتیک، با این حال، سران کشورهای عربی منطقه مایل به تغییر دیدگاه خود در قبال اسرائیل و قائل به ایفای نقش میانجی فعال‌تر در این زمینه هستند.

این گزارش در حالی است که عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر پیشتر اسرائیلی‌ها و فلسطینیان را به از سرگیری مذاکرات صلح و مغتنم شمردن آنچه وی «فرصت واقعی» نامید دعوت کرد.

مناسبات اسرائیل و عربستان

یک تارنمای اسرائیلی شنبه نوشت که «کابوس» منتقدان کابینه جدید اسرائیل این است که مبادا ملک سلمان پادشاه سعودی و السیسی رئیس‌جمهور مصر در کنار نتانیاهوم و لیبرمن [وزیر امور نظامی جنگ طلب اسرائیل] گرد یک میز بنشینند و توافقنامه همکاری امضا کنند.

تارنمای «دبکافایل» که به تحلیل مسائل حوزه اطلاعات نظامی اسرائیل می‌پردازد نوشت: «اما این واقعیتی است که هر روز در حال وقوع و نه خوش خیالی است.»

ماه گذشته، یک ژنرال سابق و آگاه ارتش سعودی گفت در صورتی که تل آویو طرح سعودی را برای پایان بخشیدن به منازعه خاورمیانه بپذیرد، ریاض آماده گشایش سفارت در تل آویو است.

انور عشقی در مصاحبه با شبکه الجزیره در پاسخ به این سوال که تا گشایش سفارت سعودی در ریاض چقدر زمان نیاز است گفت: «می‌توانید از نتانیاهو بپرسید؛ این امر مستلزم پذیرش طرح سعودی از سوی وی و تامین حقوق فلسطینیان است.»

عشقی در مصاحبه خود گفت سعودی‌ها مایل به منزوی شدن اسرائیل در منطقه نیستند.

نتانیاهو در ماه مارس گفت مناسبات اسرائیل با کشورهای عرب منطقه به نحو قابل ملاحظه‌ای در حال گرم شدن است که به عقیده کارشناسان خود بیانگر روابط پشت پرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku