تکاپوی نتانیاهو برای تقویت جایگاه متزلزل حزب لیکود

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گفته منابع سیاسی، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در دیدار با آویگدور لیبرمن با درخواست وی برای تصدی پست وزارت امور نظامی این رژیم توافق کرده است.

به گزارش رویترز، نتانیاهو از حزب لیکود که سال 2015 با پیروزی در انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل برای چهارمین بار پست نخست وزیری را به دست آورد، تنها با اختلاف یک کرسی، اکثریت را در کنست در اختیار دارد. کنست متشکل از 120 نماینده است و نتانیاهو تلاش دارد تا با ائتلاف با دیگر احزاب، جایگاه خود را مستحکم‌تر کند.

در همین حال لیبرمن که ریاست حزب راستگرای افراطی «اسرائیل خانه ما» را در اختیار دارد و پیشتر وزیر امور خارجه دولت نتانیاهو بود، به نظر می‌آید برای ائتلاف با دولت به اتفاق نظر رسیده است.

لیبرمن تا کنون دو دوره سمت وزیر خارجه کابینه نتانیاهو را بر عهده داشته با این حال روابط این دو با تنش همراه بوده است. 

حزب لیبرمن که تنها 6 کرسی در کنست دارد، خواستار تصدی پست وزارت امور نظامی و همچنین اعدام فلسطینیانی است که علیه نیروهای نظامی این رژیم حملاتی انجام می‌دهند.

آویگدور لیبرمن وزیر خارجه پیشین اسرائیل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اگرچه گفته می‌شود نتانیاهو خواسته لیبرمن برای تصدی وزارت امور نظامی را پذیرفته است، اما منابع مطلع از باقی ماندن اختلافاتی در دیگر زمینه‌ها میان دو طرف خبر می‌دهند.

لیبرمن در صورت تصدی پست وزارت امور نظامی، جانشین موشه یعلون وزیر کنونی خواهد شد.

موشه یعلون به دلیل ایراد اتهام علیه یک نظامی اسرائیلی که یک فلسطینی بی دفاع را به قتل رساند، از جانب شرکای راست افراطی خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. 

در این میان، پیش تر برخی گزارش ها از توافق  اسحاق هرتزوگ رهبر حزب کار اسرائیل، که حزب وی 24 کرسی در کنست در اختیار دارد، برای ائتلاف با حزب نتانیاهو خبر داده بودند. اما با انتشار خبر مذاکرات نتانیاهو با لیبرمن این گفتگوها متوقف شده است. 

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku