News   /   اروپا

هشدار رئیس سابق سازمان جاسوسی انگلیس درباره لغو ویزای شنگن برای ترکیه

ریچارد دییرلاو، رئیس سابق سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا

رئیس سابق سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا می‎گوید اجازۀ ورود بدون روادید میلیون‎ها ترک به اروپا مانند «ذخیره کردن بنزین در کنار آتش» است.

ریچارد دییرلاو روز دوشنبه در یک برنامۀ تلویزیونی در شبکۀ خبری بی.‌بی.سیِ انگلیس دربارۀ طرح اروپا برای اعطای ویزای شنگن به اتباع ترک در ازای ممانعت آنکارا از ورود پناهجویان به قارۀ سبز هشدار داد.

وی گفت «بستن در به روی پناهجویان» درست نیست و در عین حال شمار پناهجویانی که طی پنج سالِ آینده به اروپا عزیمت خواهند کرد می‌تواند به میلیون‌ها نفر برسد.

دییرلاو افزود: «با این‌حال، این‌که اتحادیۀ اروپا برای جلوگیری از سیل پناهجویان، به 75 میلیون ترک اجازۀ ورود بدون روادید به اروپا را بدهد به نظر خطا می‌رسد. مانند این‎ است که در کنار آتشی که شخصی سعی در خاموش کردن آن دارد، بنزین انبار کنید.»

وی با اشاره به این‌که 1.6 میلیون پناهجو در سال 2015 وارد اروپا شده‎اند، هشدار داد که با عملی شدن طرح اتحادیۀ اروپا مهاجران جدید از ترکیه می‌توانند آزادانه در 28 کشورِ عضو این اتحادیه رفت و آمد کنند.

تأثیر ورود پناهجویان در تغییر چشم‎انداز سیاسی اروپا

رئیس سابق ام‌آی6 با اشاره به این‎که ورود پناهجویان به قاره اروپا تا کنون نیز پیامدهای اجتماعی و سیاسی داشته است، گفت: «تأثیر ژئوپلیتیکِ این موضوع در حال تغییر چشم‎انداز سیاسی اروپا است، چرا که آن‌ دسته از شهروندانی که چه به صورت عقلانی یا غیرعقلانی احساس می‎کنند منافع و هویت فرهنگی‌شان در معرض خطر است، در صدد تحکیم نفوذ خود بر می‌آیند.»

وی افزود: «این موضوع در حال حاضر در اتریش با ظهور مجدد حزبِ آزادی که پیشتر از میان رفته بود، پیش آمده است. احزاب راست‌افراطی و پوپولیست دیگر نیز در کشورهای اروپایی شکل خواهند گرفت.»

تظاهرات حامیان ورود پناهجویان به اتریش علیه حزب راست افراطی آزادی (اف.پی.او)، در پلاکاردهای معترضان نوشته شده است: «اعضای اف.پی.او بروند، پناهجویان بیایند» (9 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

دییرلاو با انتقاد از عملکرد اتحادیۀ اروپا در مواجهه با بحران پناهجویان که «ذاتاً یک موضوع جهانی است»، گفت: «سیاست‌مداران پیشرو در اروپا هر کدام درگیر مشکلات کشور خود هستند و عزم مشترکی برای شکستن این چرخۀ زوال از خود نشان نمی‌دهند.»

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهجویان نیز روز دوشنبه در گفت‌‎وگو با بی.بی.سی گفت بحران آوارگان در حال حاضر یک پدیدۀ جهانی است و صرف دور کردن آن‎ها دردی را دوا نخواهد کرد.

به گفتۀ گراندی تنها چند کشور که عمدتاً به محل وقوع جنگ‌ها نزدیک هستند، بار میزبانی از صدها هزار پناهجو را به دوش می‌‎کشند و تنها هفت یا هشت کشور در تأمین 80 تا 90 درصدِ بودجۀ اسکان پناهجویان مشارکت دارند.

به گفتۀ این مقام سازمان ملل، سال گذشته کمتر از یک درصد از جمعیت 20 میلیونی پناهجویان در کشورهای مختلف اسکان یافته‌اند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که تعداد پناهجویان متقاضی اسکان در قارۀ اروپا در سال 2015 به 1 میلیون و 255 هزار و 600 نفر رسید، یعنی چیزی بیش از دو برابرِ سال 2014 میلادی. براساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی، سوری‌ها، عراقی‌ها و افغانستانی‌ها در صدر فهرست پناهجویان به اروپا قرار دارند.

پناهجویانی که در مرز مقدونیه از ورود به این کشور منع شده اند به سمت اردوگاه موقت پناهجویان در نزدیکی مرز این کشور با یونان حرکت می کنند. (15 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

در سال جاری میلادی به دلیل این‌که شاهراه اصلی عبور پناهجویان در مرز یونان و مقدونیه بسته شد و برخی از کشورهای اروپایی با حصار مرزهای خود را بستند، تعداد پناهجویان به اروپا کاهش یافت.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا و ترکیه در تاریخ 28 اسفند 1394 درباره ممانعت از ورود پناهجویان به قاره اروپا از طریق دریای اژه توافق کردند.

براساس این توافق جنجالی که با انتقاد شدید سازمان‌های حقوق بشری روبرو شد، همه پناهجویانی که وارد جزایر یونان شدند، اگر درخواست پناهندگی مطرح نکرده باشند یا درخواست آن‌‎ها رد شده باشد، به ترکیه بازگردانده خواهند شد.

در مقابل اتحادیه اروپا افزون بر انتقال مستقیم برخی از پناهجویان به کشورهای اروپایی، کمک‌هایی مالی به آنکارا اعطا خواهد کرد و روند اعطای روادید به اتباع این کشور و همچنین روند مذاکرات برای عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را تسریع می‌کند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku