یک سرباز روس در حمصِ سوریه کشته شد

سربازان روسیه در شهر باستانی پالمیرا در استان حُمص سوریه (16 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

یک سرباز روس دو روز پس از آن‌که در استان حمصِ سوریه هدف گلولۀ تروریست‌های تکفیری قرار گرفت، جان خود را از دست داد.

خبرگزاری تاسِ روسیه روز چهارشنبه به نقل از یک مقام نظامی روس که در پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیۀ سوریه مستقر است، نوشت این سرباز به نامِ آنتون یِریگین «به شدت زخمی» و سپس به بیمارستان منتقل شد، اما با وجود تلاش پزشکان روسی پس از دو روز جان خود را از دست داد.

این مقام که نامش ذکر نشده است، همچنین بدون اشاره به محل دقیق حادثه و تاریخ مرگ این سرباز گفت دولت روسیه مدال افتخاری به بازماندگانش اهداء خواهد کرد.

ارتش روسیه از تاریخ 8 مهر 1394 پس از تأیید پارلمان روسیه و بنا به درخواست دولت سوریه حمله‌های هوایی خود را علیه مواضع گروه‌های تروریستی به ویژه گروه تکفیری داعش در خاک سوریه آغاز کرده است. تاکنون صدها تروریست در حملات هوایی ارتش روسیه در مناطق مختلف سوریه کشته شده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در تاریخ 24 اسفند 1394 اعلام کرد بخش اصلی نیروهای این کشور از سوریه خارج خواهند شد و افزون بر این، از دیپلمات‌ها خواسته شده است برای یافتن راه حل صلح‌آمیز بحرانِ پنج سالۀ سوریه تلاش بیشتری کنند.

دستور پوتین برای خروج نیروهای روسیه تنها پس از گذشت چند ساعت از آغاز دوبارۀ مذاکرات بین‌المللی صلحِ سوریه اعلام شد. با این حال تعدادی از نیروهای روس برای تثبیت و نظارت بر آتش‌بس در پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوسِ سوریه باقی ماندند.

سربازان روسیه در حال آموزش ارتش سوریه در عملیات مین یابی در شهر باستانی پالمیرا در استان حمصِ سوریه (16 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

اعدام سربازان سوریه

روز چهارشنبه ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد تروریست‌های گروه موسوم به «جبهه النصره»، وابسته به القاعده، دو سرباز سوری را ضرب و شتم می‌کنند و سپس آن‌‎ها را به ضرب گلوله می‌کشند.

براساس گزارش‌ها این ویدئو چند روز پیش در نزدیکی شهر حلب در شمال سوریه ضبط شده است.

تروریست‌های جبهه النصره و گروه تروریستی داعش جنایات متعددی علیه نیروهای سوری و غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل خود در سوریه مرتکب شده‌اند. این تروریست‌ها بارها قربانیان خود را به طرق مختلف شکنجه و سپس اعدام کرده‌اند.

تروریست‌های جبهه النصره به تازگی در تاریخ 17 اردیبهشت به فاصلۀ دو ساعت از اعلام رسمی آتش‌بسِ فراگیر در حلب، با سوءاستفاده از شرایط قطع مخاصمات روستای خان‌طومان را در نزدیکی شهر حلب تصرف کردند.

در حال حاضر ‎روستاهای الخالدیه و خان طومان در حومۀ حلب در اشغال تروریست‌ها است و ارتش سوریه نیز عملیات بازپس‌گیری این مناطق را آغاز کرده است.

عملیات نظامی تروریست‌ های گروه جیش الفتح در جنوب شهر حلب در شمال سوریه (16 اردیبهشت 1395- عکس از خبرگزاری فرانسه)

حملۀ خمپاره‌ای تروریست‌ها به حلب

در همین حال در حملۀ خمپاره‌ای تروریست‌‎ها به منطقۀ سیف الدوله در استان شمالی حلب، دو نفر جان خود را از دست دادند.

تروریست‌های معارضِ دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه طی هفتۀ گذشته بارها مناطق مسکونی و بیمارستان‌های حلب را هدف حملات خمپاره‌‎ای خود قرار دادند و عامل کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شدند.

امریکا و روسیه در پی مذاکره با دولت و معارضان سوری در تاریخ 15 اردیبهشت دربارۀ برقراری آتش بس در شهر حلب به توافق دست یافتند و این آتش‌بس طی هفتۀ گذشته بارها تمدید شد.

طرف‌‎های درگیر در سوریه توافق کردند تا آتش بس شکننده‌ای که از تاریخ 10 اردیبهشت در استان‌های لاذقیه و دمشق برقرار شده بود، در حلب نیز اجرا شود، اگرچه گزارش‎هایی از درگیری‏‌ در این شهر کماکان منتشر می‌شد.

برخی از تحلیل‍‌گران بر این باور هستند که برقراری آتش‌بسِ شکننده در شمال سوریه، نه تنها در پیشبرد مذاکرات بین‌المللی صلح در این کشور مؤثر نبوده است، بلکه شرایط را برای تسلیح و تجدید قوایِ تروریست‌ها مهیاتر کرده است.

آتش بس شکننده در سراسر سوریه، بدون دربرگرفتن گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره (شاخه گروه القاعده در سوریه)، از 8 اسفند 1394 با میانجیگری روسیه و امریکا برقرار شد.

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در جنگ پنج ساله سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور آواره شده‌اند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku