نخست وزیر عراق خواستار بازداشت مهاجمان به پارلمان شد

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نخست وزیر عراق به پلیس دستور داد معترضانی را که با ورود به منطقۀ سبزِ بغداد به نیروهای امنیتی و نمایندگان در داخل پارلمان حمله کردند، دستگیر کنند.

حیدر العبادی روز یکشنبه (12 اردیبهشت) اعلام کرد از وزارت کشور خواسته است «عناصر مهاجم به نیروهای امنیتی، شهروندان و اعضای پارلمان» را که به تخریب اموال دولتی پرداختند، شناسایی کرده و آن‎ها را به مراجع قضائی تحویل دهد.

دولت عراق به دلیل ورود معترضان به منطقۀ سبز و حمله به پارلمانِ این کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرده است. 

دفتر نخست وزیر عراق شامگاه شنبه (11 اردیبهشت) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود شرایط در بغداد تحت کنترل نیروهای امنیتی است.

در این بیانیه از معترضان خواسته شده بود تا اعتراضات خود را به صورت مسالمت آمیز ادامه دهند و به «اموال نهادهای دولتی» خسارتی وارد نکنند.

عصر شنبه معترضان پس از ورود به منطقه سبز بغداد که محل استقرار نهادهای دولتی و سفارتخانه‌ها است، وارد ساختمان پارلمان شدند؛ جایی که در هفته‌های اخیر صحنه بحث و جدل‌های سیاسی بر سر تأیید وزرای پیشنهادی العبادی برای اجرای اصلاحات سیاسی در این کشور بوده است.

بازدید حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از ساختمان پارلمان پس از حملۀ معترضان (عکس از شبکه های اجتماعی)

معترضان که شمار زیادی از آنان از طرفداران مقتدی صدر، روحانی برجستۀ شیعی عراق بودند، با سردادن شعارهایی نظیر «بزدلان بروند» خواستار تشکیل جلسه فوری پارلمان عراق و بررسی نامزدهای پیشنهادی نخست وزیر این کشور برای پست های وزارتی شدند.

به گفته منابع عراقی، پس از ورود معترضان به منطقه سبز بغداد، صدای تیراندازی به گوش رسیده است.

منطقه سبز بغداد که محل ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌هاست، به شدت تحت تدابیر امنیتی قرار دارد و ورود و خروج از این منطقه با نظارت کامل نیروهای امنیتی انجام می‌شود.

العبادی هفته گذشته و پس از تایید 5 تن از وزرای پیشنهادی‌اش، تا شنبه برای معرفی دیگر وزرای پیشنهادی از پارلمان مهلت خواسته بود. اما تعداد نمایندگان در جلسۀ روز شنبه پارلمان به حد نصاب نرسید و این جلسه به روزهای آتی موکول شد. این موضوع خشم مردم عراق را به دنبال داشت.

عراق در هفته‌های گذشته صحنه بحران سیاسی بوده و جلسات پارلمان این کشور به منظور تایید وزرای پیشنهادی دولت به دلیل اختلافات سیاسی بارها به اغتشاش کشیده و تعلیق شده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku