نخستین پیشروی ارتش عراق در جبهه شمالی علیه داعش

نیروهای داوطلب عراقی که از دولت این کشور در مقابله با داعش حمایت می‌کنند یک توپ جنگی و خمپاره‌انداز هویتزر را در نزدیکی شهر تکریت آماده می‌کنند، 9 اسفند 1393. (عکس: خبرگزاری فرانسه)

نیروهای مسلح عراق توانستند روز چهارشنبه (8 اردیبهشت) روستایی در استان نینوا را از تروریست‌های داعش بازپس بگیرند.

این نخستین پیشروی ارتش عراق در جبهه شمالی در 3 هفته گذشته به شمار می‌رود.

سرهنگ علی حسین یاسر، فرمانده رسته اطلاعاتی لشکر پانزدهم گردان هفتاد و دوم ارتش عراق به رویترز گفت: «نیروهای لشکر پانزدهم وارد روستای مهانه شدند و با گروه کوچکی (از شبه‌نظامیان) درگیر شدند و توانستند آنها را از روستا بیرون برانند.»

روستای مهانه که در جنوب جاده اصلی شرقی-غربی استان نینوا قرار دارد چهارمین روستایی است که ارتش در منطقه مخمور تصرف کرده است.

از سوی دیگر به گزارش الفرات نیوز نیروهای امنیتی عراق بامداد پنج شنبه (9 اردیبهشت) با دفع دو حمله داعش به منطقه الروفه در شمال ناحیه الکرمه در شمال شرقی شهر فلوجه در استان الانبار دست کم 64 تن از عناصر این گروه تروریستی را کشتند.

بر اساس این خبر، زهیر خلف عبدالله لطیف ملقب به ابو مروان مسئول اقتصادی داعش، اسامه عادی ملقب به ابن عفته مسئول بازرسی داعش ، خالد نوری ودج مسئول امنیتی داعش و احمد یاسین و سلام یاسین مسئولان طبی داعش در شهر الکرمه کشته شدند.

از طرفی نیروهای مردمی عراق از آزادی مسیر ارتباطی صینیه به حدیثه در استان صلاح الدین و کشته شدن شماری از تروریست های داعش در این عملیات خبر داد.

گروه مبارزاتی العباس وابسته به نیروهای مردمی عراق نیز از کشته شدن الحربی مطلک مسئول کماندوهای داعش در حملات توپخانه ای به روستای هادی در جنوب استان کرکوک خبر داد.

توافق نیروهای کرد پیشمرگه و مبارزان داوطلب مردمی بر سر خروج از شهر طوز خرماتو

نیروهای کرد پیشمرگه و مبارزان داوطلب مردمی بر سر خروج از شهر طوز خرماتو در شمال عراق توافق کرده‌اند.

شلال عبدل، شهردار طوز خرماتو روز چهارشنبه (8 اردیبهشت) گفت طبق این توافق نیروهای پلیس محلی کنترل این شهر در استان صلاح‌الدین را به عهده می‌گیرند. کردها، ترکمن‌های شیعه و اعراب سنی در این شهر سکونت دارند.

کریم شکورا از مقام‌های کرد در شهر طوز خرماتو در این باره گفت نیروهای پیشمرگه و نیروهای مردمی به محض اینکه پلیس محلی بتواند بین گروه‌های قومی و فرقه‌ای مختلف در این شهر تعادل برقرار کند از شهر خارج خواهند شد و این مساله حدود یک ماه طول می‌کشد.

درگیری‌ها بین نیروهای کرد پیشمرگه و نیروهای بسیج مردمی در طوز خرماتو زمانی آغاز شد که نیروهای مردمی برای مقابله با تروریست‌های تکفیری داعش وارد این شهر شدند.

درگیری‌ها در این شهر در ساعات پایانی روز شنبه (4 اردیبهشت) زمانی روی داد که وقوع یک انفجار کوچک در نزدیکی مواضع دو طرف به تیراندازی بین کردها و نیروهای بسیج مردمی در محله‌های سراسر شهر منجر شد.

با وجود این که آتش بس روز یکشنبه (5 اردیبهشت) اعلام شد اما حملات خمپاره‌ای و تیراندازی‌های پراکنده تا چهارشنبه ادامه داشت.

در درگیری‌های اخیر در این شهر دست‌کم 10 نفر کشته و 30 نفر نیز زخمی شده‌اند.

عراق از تابستان سال 2014 و همزمان با کنترل شهر موصل در شمال و برخی مناطق دیگر این کشور توسط تروریست‌های تکفیری داعش با این تروریست‌ها مقابله کرده است.

نیروهای پیشمرگه و مبارزان داوطلب شیعه در این نبرد به ارتش عراق کمک کرده‌اند. نیروهای هم‌پیمان در چند ماه گذشته توانسته‌اند چندین شهر و شهرک‌ را از دست داعش آزاد کنند.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku