سوریه: مذاکره با نماینده سازمان ملل مفید و سازنده بود

بشار جعفری، رئیس هیات مذاکره کننده سوریه در ژنو (7 اردیبهشت 95، عکس از رویترز)

بنا بر اعلام دولت سوریه، جلسه نهایی مذاکره با نماینده سازمان ملل درباره بحران این کشور «مفید و سازنده» بوده است.

بشار جعفری، رئیس هیات مذاکره کننده سوریه روز سه شنبه و بعد از دیدار با استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: «به نظرم این دور خاص از مذاکرات مفید و سازنده بود.»

جعفری افزود: «در مذاکرات ژنو درباره تلاش کشورهای حامی تروریسم و گروه‌های تروریستی برای از بین بردن راه‌حل سیاسی کردیم.»

این مقام بلندپایه سوری همچنین خاطر نشان کرد: «تروریست‌ها با نقض آتش بس و انجام حملات متعدد می‌خواهند راه‌حل سیاسی به نتیجه نرسد.»

وی با اشاره به حملات تروریستی اخیر در حلب و شهرک سیده زینب واقع در حومه دمشق تاکید کرد تهدیدهای هیات وابسته به ریاض امروز شکل عملی به خود گرفته است و «حملات خمپاره‌ای به حلب و انفجار تروریستی در خومه دمشق» نشان دهنده اسن موضوع است.

ویرانی ناشی از انفجار خودروی بمب گذاری شده در محله سیده زینب در حومه دمشق (6 اردیبهشت 95، عکس از رویترز)

رئیس هیات مذاکره کننده سوریه دولت سوریه متذکر شد در حملات اخیر گروه‌های تروریستی ده‌ها تن از مردم بی‌گناه در نقاط مختلف سوریه کشته شده‌اند.

تازه‌ترین دور مذاکرات غیر مستقیم دولت و مخالفان سوریه با میانجی‌گری سازمان ملل متحد 25 فروردین 1395 در ژنو سوئیس آغاز شد اما مخالفان مورد حمایت خارج پنج روز بعد در اعتراض به آنچه افزایش خشونت در سوریه خواندند، مشارکت رسمی در مذاکرات را به حالت تعلیق درآوردند.

این مقام سوری در واکنش به این اقدام مخالفان گفت: «آنها (کمیته عالی مذاکرات) نماینده مردم سوریه نیستند... شرکت نکردن آنها (در مذاکرات) ممکن است یک مانع عمده را از سر راه بردارد و اجازه دهد ما به راه‌حل دست یابیم.»

فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه نیز عدم شرکت مخالفان در مذاکرات را نشان دهنده عدم جدیت آنها در رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه دانست.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku