عادی سازی روابط اسرائیل و ترکیه در هاله ابهام

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل (راست) و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، گفتگوهای اسرائیل و ترکیه برای عادی سازی روابط در هاله‌ ابهام قرار گرفته است.

این گزارش حاکیست مقامات ترکیه و در رأس آنها احمد داووداوغلو نخست وزیر و ابراهیم کالین سخنگوی رسمی دولت این کشور بر رفع محاصره غزه به عنوان شرط اصلی عادی سازی روابط با اسرائیل اصرار دارند.

 از طرفی، روزنامه «کشام» وابسته به دولت ترکیه از توافق آنکارا و تل آویو درباره فعال سازی بندر غزه و رفع محاصره دریایی آن و نیز ارسال کشتی مجهز به شناور تولید برق توسط ترکیه به غزه خبر داد.

 این در حالی است که طرف اسرائیلی فعال سازی این بندر و اجازه ورود کشتی های تجاری ترکیه به آب های غزه را مشروط به نظارت تل آویو و بازرسی آن دانسته اما ترکیه نظارت طرف ثالث از جمله نهادهای بین المللی و سازمان ملل را خواستار شده است.

 در خصوص ارسال کشتی مجهز به شناور تولید برق نیز اسرائیل خواستار نظارت طرف ثالث شده است.

 در همین حال، وزارت خارجه ترکیه پنج شنبه گذشته از دیدار هیات ترکیه به ریاست فریدون سنرلی اوغلو با هیاتی اسرائیلی به ریاست یوسف چخانوفر نماینده ویژه نتانیاهو و یعقوب ناجل رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل خبر داد.

 با این حال، دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ضمن اعلام بی اطلاعی در این باره، گفته است :«اگر ترکیه بخواهد ما سفیرمان را به آنکارا باز می گردانیم و آن ها هم می توانند سفیرشان را به تل آویو بازگردانند

ترکیه زمانی مهمترین متحد رژیم اسرائیل در منطقه خاورمیانه به شمار می‌آمد اما روابط دو جانبه آنها در تاریخ 31 می 2010 (10 خرداد 1389) پس از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی ماوی مرمره ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه برای ساکنان نوار غزه بود، تیره شد.

در این حمله 10 فعال حقوق بشر ترکیه کشته شدند. در پی این حادثه و عدم عذرخواهی مقامات تل آویو از آنکارا، ترکیه در سپتامبر 2010 (شهریور 1389) همکاری‌های نظامی خود با اسرائیل را متوقف و سفیر این رژیم را از آنکارا اخراج کرد.

غزه از اواسط ژوئن 2007 (اواخر خرداد 1386) در محاصره رژیم اسرائیل قرار دارد و این امر علاوه بر افزایش فقر و بیکاری، سطح رفاه زندگی فلسطینیان ساکن این منطقه محصور را به شدت کاهش داده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku