استعفای وزرای جریان صدر از کابینه حیدر العبادی

جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر روحانی برجسته شیعی عراقی خواستار تشکیل دولتی تکنوکرات (فن‌مدار) به ریاست حیدر العبادی شده است.

وزرای جریان صدر عراق استعفای خود را از کابینه حیدر العبادی نخست وزیر این کشور اعلام کردند.

پایگاه خبری السومریه نیوز عراق گزارش داد، محمد صاحب الدراجی وزیر صنعت، طارق الخیکانی وزیر مسکن و محسن الشمری وزیر آب روز دوشنبه استعفای خود را به حیدر العبادی تقدیم کردند.

در بیانیه وزرای جریان صدر آمده است: «ما وزرای جریان الاحرار (صدر) با توجه به سخنرانی جناب مقتدی صدر در پایان تحصن مردمی در منطقه ابواب الخضرا در بغداد، تصمیم گرفتیم از امروز استعفای خود را اعلام و آن را به حیدر العبادی تقدیم کنیم و از امروز وزرای ما در دفتر کار خود در وزارتخانه‌های مربوطه حاضر نخواهند شد.»

این وزیران در پی استعفای خود عنوان کردند: «ماندن در چارچوب حکومتی جدید که براساس حزب گرایی و تقسیم مناصب تاسیس شده است، به ترویج فساد و ناکامی مجدد دولت خواهد انجامید.»

محمد صاحب الدراجی، طارق الخیکانی و محسن الشمری، سه وزیر جریان صدر که از کابینه حیدر العبادی استعفا دادند. (عکس از منابع عربی)

گفتنی است، جنبش صدر به رهبری مقتدی صدر روحانی برجسته شیعی عراقی خواستار تشکیل دولتی تکنوکرات (فن‌مدار) به ریاست حیدر العبادی شده است. همچنین طرفداران صدر بارها با برگزاری اجتماعات گسترده، خواستار اجرای این اصلاحات در دولت عراق شده‌اند.

در همین حال کارشناسان معتقدند پارلمان عراق بعید است که وزرای پیشنهادی حیدر العبادی را تایید کنند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق (عکس از خبرگزاری فرانسه)

به گزارش رویترز، اگرچه به نظر می‌آید نمایندگان پارلمان عراق از فهرست العبادی چندان رضایت ندارند و جریان‌های سیاسی مختلف تلاش دارند تا نامزدهای خود را برای تصدی این مناصب معرفی کنند.

عباس البیاتی یکی از نمایندگان شیعه از ائتلاف دولت قانون عراق در همین رابطه گفت: «هیچ توافقی بر سر فهرست (العبادی) وجود ندارد. احزاب تلاش دارند تا جایگزین‌هایی از احزاب خود برای کابینه مستعفی پیدا کنند که در عین حال تکنوکرات نیز باشند.»

همچنین حمید المطلق یکی از نمایندگان سنی پارلمان عراق گفت: «هیچ پاسخ روشنی از سوی احزاب سیاسی (به فهرست پیشنهادی العبادی) دیده نمی‌شود.»

نخست وزیر عراق چندی پیش در راستای اصلاحات سیاسی که شش ماه پیش وعده اجرای آن‌ها را داده بود، از ترمیم کابینه با توجه به صلاحیت‌ها و توانمندی‌هایشان خبر داد و در همین راستا فهرستی از نامزدهای پیشنهادی خود برای تصدی این مناصب را به پارلمان تقدیم کرد.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku