گزارش: مردم غزه به آب سالم دسترسی ندارند

تجمع فلسطینیان در یکی از مکان‌های آبرسانی در بیت لاهیا واقع در شمال نوار غزه (عکس از میدل ایست آی)

قطعی برق در نوار غزه که به امری رایج بدل شده است باعث می‌شود ساکنان این باریکه ساحلی از دسترسی به آب سالم محروم بمانند.

پایگاه خبری «میدل ایست آی» گزارش داد از آنجایی که برق در نقاط مختلف غزه به طور عمده قطع است، استفاده از پمپ‌های آب میسر نبوده و مردم برای دسترسی به آب سالم برای مصارف خانگی به شدت دچار مشکل شده‌اند.

در حالی که سازمان بهداشت جهانی کمینه مصرف روزانه آب برای هر نفر را 100 لیتر اعلام کرده است مجموعه‌ای از سازمان‌های انسان‌دوستانه که درباره مسائل آب محور در اراضی اشغالی فعالیت می‌کنند، می‌گویند سرانه مصرف روزانه آب برای هر نفر در غزه به طور میانگین 79 لیتر است اما برخی از ساکنان این منطقه باید به 20 لیتر در روز نیز اکتفا کنند.

با وجود این، سرانه مصرف روزانه آب در اسرائیل 300 لیتر برای هر نفر است.

حتی با وصل شدن برق و جریان یافتن آب در لوله‌ها این آب برای مصرف انسان مناسب نیست.

بقایای یک مخزن آب که در حملات اسرائیل در تابستان 1393 تخریب شده است. (عکس از میدل ایست آی)

جوزف آگوتان، نماینده یک سازمان سوئیسی مستقر در غزه گفت 96 درصد از آب موجود در سفره آب زیرزمینی غزه به نیترات و کلرید آلوده است.

تنها یک چهارم از چاه‌های آب غزه از معیارهای سلامت سازمان بهداشت جهانی برخوردارند؛ بر اساس این معیار، میزان کلرید موجود در آب باید کمتر از 250 میلی گرم در هر لیتر باشد. میزان کلرید در برخی از چاه‌های آب در این باریکه ساحلی بیش از هزار میلی گرم در لیتر است.

مجموع چاه‌های آب غزه که از معیارهای سلامت این سازمان هم در مورد کلرید و هم در مورد نیترات برخورداند، تنها 14 حلقه (6/5 درصد از کل چاه‌های آب در غزه) است.

ساکنان غزه علاوه بر معضل کمبود آب با ویرانی شبکه‌های آبرسانی که در حملات اسرائیل در تابستان 1393 از بین رفتند دست به گریبانند.

بیش از 120 هزار نفر از مردم غزه به شبکه‌های عمومی آبرسانی دسترسی ندارند و 23 درصد از غزه به سامانه فاضلاب متصل نیست.

ورود فاضلاب به دریای مدیترانه (عکس از میدل ایستآی)

در همین حال، خرابی‌های شبکه برق رسانی و نبود مواد سوختی باعث از کار افتادن کارخانه‌های تصفیه فاضلاب شده است. نهادهای امدادرسان سازمان ملل اعلام کردند روزانه 90 میلیون لیتر فاضلاب وارد دریای مدیترانه می‌شود.

کارشناسان می‌گویند حصر غزه از سوی اسرائیل و مصر، سطح بالای بیکاری، نبود طرح‌های توسعه و بحران آب ممکن است عواقب وخیم بهداشتی برای ساکنان این باریکه ساحلی به همراه داشته باشد.

سازمان ملل نیز سال گذشته متذکر شد نوار غزه شاید تا سال 2020 به منطقه‌ای غیرقابل سکونت تبدیل شود.

اسرائیل از سال 2007 نوار غزه را تحت محاصره قرار داده است؛ این رژیم با همکاری مصر تمامی گذرگاه‌های منتهی به نوارغزه را مسدود و ورود هر گونه کالا به این منطقه حتی دارو و تجهیزات پزشکی را ممنوع کرده است.

 

استفاده از این مطلب با ذکر منبع «پرس تی وی فارسی» بلامانع است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku