News   /   ايران

مشاور رهبری: شرط برای رفتن بشار اسد خط قرمز ایران است

علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌گوید بشار اسد به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه باید تا پایان دورۀ ریاست جمهوری‌اش در قدرت بماند و شرط برای برکناری وی خط قرمز ایران است.

علی اکبر ولایتی در یک برنامۀ تلویزیونی گفت امریکایی‌ها خواستار برکناری اسد هستند، اما ایران از وی به عنوان رئیس جمهور قانونی سوریه «دفاع می‌کند».

مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی جان کری، وزیر خارجۀ امریکا را «انسانی فریب‌کار» نامید که «کلمات زیبایی را با باطن شیطانی» بیان می‌کند و افزود: «امریکا با هزاران سرباز به دنبال حضور نظامی در عراق بود و در پنج سال اخیر تلاش کرده است تا بشار اسد را سرنگون کند.»

وی افزود: «چون ایران به ستون فقرات مقاومت و بازوی آن یعنی حزب الله کمک کرد و چون امریکا شکست خورده است با یک زبان نرمی می‎گوید ایران کمک کند تا بشار اسد نباشد و باید گفت به شما چه ارتباطی دارد که بشار اسد باشد یا نباشد. مردم سوریه در این زمینه تصمیم گیرنده هستند.»

وزیر خارجۀ امریکا در تاریخ 19 فروردین در یک نشست خبری پیش از دیدار با دیگر همتایان خود از کشورهای عربیِ حاشیۀ خلیج فارس گفته بود ایران «به ما کمک کند تا به جنگ در یمن و... سوریه پایان دهیم تا (جنگ) تشدید نشود و به ما کمک کند تا بتوانیم وضعیت این منطقه را تغییر دهیم.»

«حرف بدون پشتوانه»

ولایتی ضمن انتقاد از شرایطی که امریکا در کشور لیبی ایجاد کرده است، گفت: «بشار اسد مقاومت کرد و گلوله‌های تا چند صد متری دفترش را تحمل کرد تا سوریه لیبی دیگری نشود و آقای کری یک حرف بدون پشتوانه را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که امریکایی‎ها به دنبال آن هستند که در سوریه یک نظام دست نشانده و طرفدار خود را بنا کنند که البته در میدان رزم امریکایی‎ها و هم دستانش نه در عراق و نه در سوریه حریف مردم نشدند.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران جان کری را «گزافه‌گویی» نامید که «هر چند وقت یک بار به منطقه می‌آید و چند عکس یادگاری می‎گیرد و بدون پشتوانه چند کلمۀ فریب کارانه و سراسر کذب مطرح می‌کند». 

ولایتی با اشاره به این‌که «خانم (هیلاری) کلینتون که قبل از جان کری وزیر خارجه امریکا بود، اذعان داشت که (گروه تروریستی) داعش را ما ساختیم»، افزود: «حال با این تفاسیر آیا در سوریه، امریکا طرفدار تروریست است یا ایران؟»

وی گفت: «ایران به درخواست رئیس جمهور قانونی سوریه و دولت این کشور که سازمان ملل آن را به رسمیت می‎شناسد و از ما به عنوان متحد خود کمک خواسته بود، به آن‎ها برای مبارزه با تروریسم کمک کردیم.»

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سوریه از سال 2011 (1389) صحنه ناآرامی‌های مرگبار است؛ براساس گزارش مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه که در تاریخ 22 بهمن 1394 منتشر شد، حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.

در نا آرامی‌های پنج سالۀ سوریه میلیون‌ها نفر نیز در داخل و خارج از این کشور جنگ زده آواره شده‌اند.

مشاور رهبری با تأکید بر این‌که وزیر خارجۀ امریکا «وارونه‌‌نمایی» می‌کند، گفت: «جان کری بی‌حیا و وقیح ... به (جنبش مقاومت) حزب‌اللهی را که در برابر تجاوزات ارتش اسرائیل ایستادگی کرده ... متهم می‌کند ... در کدام دایره المعارف کسی که از کشور دفاع می‌کند تروریست است.»

وی افزود هر مجموعه‌ای که مورد حمایت جمهوری اسلامی بوده پیروز شده و حزب الله اولین مجموعه عربی بود که اسرائیل را شکست داد.

ولایتی دربارۀ ادعای برخی در مورد قابل اعتماد نبودن روس‌ها نیز گفت: «ما طرفدار منافع ملی خودمان هستیم و هرکس منافع ملی ما را تأمین کند و در امور داخلی ما دخالت نکند، خواهان روابط با آن کشور هستیم. برخی کشورهای اروپایی حتی حاضر نیستند یک گلوله توپ یا یک تفنگ به ما بدهند اما روسیه حاضر است جنگنده سوخوی30 را به ما بدهد.»

وی دربارۀ تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 روسیه به ایران نیز گفت: «بخشی از مراحل این کار انجام شده و حتماً این کار صورت خواهد گرفت اما مقداری طول می‌کشد و (ولادیمیر) پوتین (رئیس جمهور روسیه) در دیداری که با من داشت، گفت ما به تمام تعهدات خودمان در برابر ایران عمل می‌کنیم.»

توان موشکی

ولایتی با اشاره به اهمیت ارتقای توان موشکی برای دفاع از کشور گفت: «اگر کشوری بخواهد نقش منطقه‎ای داشته باشد باید در زمینۀ توسعۀ امکانات و قدرت دفاعی خود گام بردارد و در این صورت است که اگر کشورهای همسایه از او درخواست کنند که برای استقلال و مقاومتشان به آن ها کمک کند، این کار را انجام می‌دهد.»

در تاریخ 19 اسفند سال 1394 نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه مرحله نهایی رزمایش موشکی اقتدار ولایت، موشک‌های دور ‎برد نقطه‎زن قدر H وF  را با موفقیت از ارتفاعات البرز شرقی به سوی اهداف از پیش تعیین شده در سواحل مکران در جنوب شرق ایران شلیک کردند.

بخشی از این رزمایش در تاریخ 18 اسفند 1394 با شلیک موشک بالستیک قیام از یک سیلو به انجام رسید.

در واکنش به این آزمایش موشکی، وزارت خزانه‌داری امریکا در تاریخ 5 فروردین 6 شرکت ایرانی و خارجی و 2 تبعه انگلیس را به اتهام همکاری با هواپیمایی ماهان و برنامه موشکی ایران تحریم کرد.

مقامات ایرانی بارها تأکید کرده اند که برنامۀ موشکی ایران هسته ای نیست، جنبۀ دفاعی دارد و ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نمی باشد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku