تلاش فلسطين براي صدور قطعنامه شوراي امنيت عليه شهرک سازی اسرائیل

تصویری از شهرک اسرائیلی گیلو در شرق قدس اشغالی. (19 فروردین 1395، عکس از خبرگزاری فرانسه)

هیات نمایندگی فلسطین در سازمان ملل از طرح قطعنامه‌ای در شورای امنیت خبر داده است که روند غیرقانونی شهرک سازی رژیم اسرائیل را در سرزمین‌های اشغال شده محکوم می کند.

هیات نمایندگی فلسطین در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه (19 فروردین) اعلام کرد، به منظور محکومیت روند غیرقانونی شهرک سازی رژیم اسرائیل در مناطق اشغال شده کرانه باختری و بیت المقدس،  پیش نویس قطعنامه شورای امنیت را در اختیار اعضای سازمان ملل قرار داده و درباره متن آن با شماری از کشورهای عربی در حال گفت و گو است.

فلسطینی ها با امتناع از ذکر جزئیات این پیش نویس گفته اند، اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا  شهرک سازی اسرائیل را غیرقانونی می دانند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، طرح جدید فلسطینی‌ها با قطعنامه فوریه سال 2011 میلادی درباره همین موضوع که با وتوی امریکا رد شد، مشابهت دارد.

فلسطینی‌ها در آن قطعنامه بر محکومیت شهرک‌‌سازی غیرقانونی اسرائیل و توقف فوری فعالیت شهرک سازی این رژیم در سرزمین‌های اشغال شده فلسطین تاکید کرده بودند.

این قطعنامه در حالی با وتوی امریکا رد شد که از حمایت و رای مثبت 14 عضو از 15 عضو شورای امنیت برخوردار بود.

هاآرتص به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد، پیش نویس قطعنامه جدید حاوی بندی است که خشونت شهرک‌نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی‌ها را محکوم می کند.

مقامات عالی رتبه تشکیلات خودگردان فلسطین برای جلب حمایت کشورهای عضو شورای امنیت از جمله فرانسه، اسپانیا و مصر از این قطعنامه تلاش می کنند.

برخی منابع می گویند اسرائیل از این که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، دیگر تمایلی به وتوی این گونه قطعنامه ها نداشته باشد، بیمناک است.

به گزارش هاآرتص، فلسطینی‌ها تمایل دارند شورای امنیت هنگام سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به نیویورک در 22 آوریل 2016 (3 اردیبهشت 1395)، درباره پیش نویس قطعنامه جدید رای گیری کند.

این طرح خشم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را بر انگیخته است. نتانیاهو، عباس را به تضعیف آن چه تلاش برای دستیابی به صلح میان فلسطین و اسرائیل عنوان می‌شود، متهم کرده است.

تصویری از کودکان فلسطین هنگام بازی در میان آوار به جا مانده از منزلشان بعد از اقدام اسرائیل در ویرانی شش منزل مسکونی در روستای ام الخیر در جنوب شهر الخلیل در کرانه باختری . (18 فروردین 1395 ، عکس از خبرگزاری فرانسه)

بر اساس قوانین بین المللی ، شهرک سازی اسرائیل غیرقانونی است و ادامه سیاست‌های این رژیم در تصاحب سرزمین‌های اشغالی حتی با انتقاد و اعتراض متحدانش مواجه شده است.

سازمان مستقل اسرائیلی موسوم به «صلح اکنون» که گسترش شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطین را پیگیری می‌کند و با این روند مخالف است، می‌گوید رژیم اسرائیل در سال 2015 ساخت 1800 واحد شهرک مسکونی جدید را در کرانه اشغال شده باختری آغاز کرد.

اتحادیه اروپا 27 اسفند 1394 از طرح های رژیم اسرائیل برای تصاحب زمین های فلسطین در کرانه باختری انتقاد کرد و گفت این تصمیم امکان پایان دادن به مناقشه در اراضی اشغالی و تشکیل کشور مستقل فلسطینی را در آینده به خطر می اندازد.

انگلیس نیز تصمیم رژیم تل آویو را برای گسترش شهرک های اسرائیلی در کرانه باختری حرکتی دانسته است که «مانع صلح» می‌شود.

بیش از نیم میلیون اسرائیلی در بیش از 120 شهرک‌ یهودی‌نشین که اسرائیل بعد از جنگ 1967 و اشغال سرزمین‌های فلسطینی در کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس ساخته است، سکنی گزیده‌اند.

در همین حال، گزارش‌های جدید نشان می دهند تل آویو عملیات ساخت و ساز دیوار «آپارتاید» خود را که بخشهایی از کرانه باختری را از اراضی اشغال شده فلسطین جدا می کند، از سر گرفته است.

رژیم تل آویو می‌گوید قصد دارد از «نفوذ فلسطینی‌ها» به شهرک‌های اسرائیلی جلوگیری کند، در حالی که فلسطینی‌ها این حرکت را ناقض حقوق خود می‌دانند.

سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری ساخت این دیوار را در اراضی اشغال شده فلسطین محکوم کرده اند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku