ترکیه به دنبال لغو حق شهروندی «حامیان تروریسم»

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه

ترکیه قرار است قانون جدیدی را برای لغو حق شهروندی «حامیان تروریسم» در این کشور ایجاد کند.

بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه روز چهارشنبه (18 فروردین) از قصد دولت آنکارا برای لغو حق شهروندی حامیان سازمان های تروریستی خبر داد و افزود، مقامات قرار است، موضوع دسترسی به اطلاعات شخصی نزدیک به 50 میلیون شهروند این کشور را مورد بررسی قرار دهند.

وی هیچ توضیحی در خصوص ارتباط موضوع دسترسی به اطلاعات شخصی شهروندان با برنامه آنکارا برای شناسایی حامیان تروریسم، ارائه نداد.

عده ای هکر پیشتر مدعی شده بودند که به اطلاعات شخصی نزدیک به 50 میلیون نفر از شهروندان ترکیه که معادل 64 درصد جمعیت ترکیه را تشکیل می دهد، دست یافته اند. هکرها ظاهراً این اطلاعات را در فضای مجازی نیز منتشر کرده اند.

روز سه شنبه (17 فروردین) نیز رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته بود، آنکارا باید موضوع لغو حق شهروندی حامیان حزب کارگران کردستان (پ‎ک‎ک) را به منظور جلوگیری از ضربه زدن به دولت مورد بررسی قرار دهد.

وی تأکید کرد: «این افراد شایستگیِ شهروندی (ترکیه) را ندارند.»

تظاهرات کننده ای در جریان یکی از اعتراضات ضد دولتی در جنوب شرق ترکیه (تصویر از خبر گزاری فرانسه)

آتش بس دو ساله میان دولت ترکیه و پ‌ک‌ک که به درگیری‌های دو طرف از سال 1984 (1363) تاکنون پایان داده بود، در تابستان 1394 لغو شد.

در درگیری‌های سه دهه اخیر 2 طرف تاکنون بیش از 40 هزار تن کشته شده‌اند.

 براساس آمارهای دولتی، از ابتدای تابستان 1394 تاکنون حدود 400 سرباز و نیروی پلیس و همچنین چندین هزار شبه نظامی کشته شده‌اند.

به گفته احزاب سیاسی مخالف اردوغان، در ناآرامی‌های اخیر ترکیه بین 500 تا یک هزار غیرنظامی که اغلب ساکن مناطق کردنشین در جنوب شرقی این کشور بودند، کشته شده‌اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku