سازمان ملل: «طرح ترکیه در استرداد پناهجویان غیرقانونی است»

اردوگاه موقت پناهجویان در بندر پیره. یونان قرار است بازگرداندن پناهجویان را روز دوشنبه آغاز کند. (عکس از ای.پی.اِی)

یک مقام سازمان ملل طرح ترکیه در استرداد پناهجویان را غیرقانونی دانسته است.

پیتر سوترلند، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در توسعه و مهاجرت بین المللی، استرداد مهاجران و پناهجویان بدون بررسی درخواست پناهندگی آنان را نقض قوانین بین‌المللی دانست و گفت، طرح اتحادیه اروپا مبنی بر بازگرداندن دسته جمعی پناهجویانی که از جنگ و ناآرامی در سوریه فرار می کنند، غیرقانونی است.

به گزارش گاردین، وی در حالی این اظهارات را مطرح کرد که بیم و نگرانی درباره نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای توافق نامه بر سر ممانعت از ورود پناهجویان به خاک اروپا از طریق ترکیه افزایش یافته است.

بر اساس این توافقنامه، آنکارا متعهد شد تمامی پناهجویانی را که در خاک یونان مستقر هستند به ترکیه بازگرداند و در مقابل اتحادیه اروپا پذیرای پناهجویان از طریق ترکیه باشد.

این مقام سازمان ملل، با توجه به ادعاهای یک سازمان غیر دولتی (NGO) مبنی بر اقدام ترکیه در بازگرداندن سوری های پناهجو از مرز این کشور به سوریه، گفت هیچ پناهجویی نمی تواند بدون ضمانت درباره حفظ حقوقش، از اروپا مسترد شود.

این در حالی است که یونان برای آغاز استرداد مهاجران و پناهجویان در روز دوشنبه آماده می شود. مقامات امور مهاجرت در یونان گفته اند برای اجرای این طرح به نیروی انسانی بیشتری نیاز دارند.

سوترلند، در مصاحبه با برنامه تودی در رادیو بی بی سی، درباره امکان غیرقانونی بودن طرح اروپا گفت: « به طور مسلم؛ و دو دلیل اساسی برای این موضوع وجود دارد.»

«اول از همه، استرداد جمعی بدون توجه به حقوق فردی آنهایی که ادعای پناهجویی میکنند، غیرقانونی است. هم اکنون ما نمی دانیم هفته آینده چه روی می دهد، اما استرداد جمعی بدون این که به افراد حق درخواست پناهندگی داده شود، غیرقانونی است.»

«دوم، حقوق آنها باید به طور قطع در جایی که مسترد می شوند، به عبارت دیگر در ترکیه، حفظ شود. باید ضمانت های کافی داده شود که نمی توان آنها را به عنوان مثال در صورتی که پناهجوی سوری هستند به سوریه یا افغانستان یا هر جایی بازگرداند.»

تصویر یک دختر بچه سوری

این در حالی است که سازمان عفو بین الملل می‌گوید، ترکیه در ماههای اخیر در اقدامی غیرقانونی هزاران پناهجوی سوری را به کشور جنگ زده سوریه بازگردانده است.

به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که به سوریه بازگردانده شده‌اند، پناهجویانِ بی‌هویت بوده‌اند، با این وجود عفو بین‌الملل می‌گوید موارد بسیاری را از بازگشت پناهجویانِ باهویت ثبت کرده است.

این سازمان همچنین اعلام کرده است مقام‌های ترکیه ثبت‌نام پناهجویان سوری را در استان‌های مرزی جنوبی این کشور کاهش داده‌اند و حتی کسانی که ثبت‌نام شده‌اند از خدمات اساسی از جمله آموزش و درمان محروم هستند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku