News   /   آفريقا

برکناری رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی؛ خواستۀ حزب مخالف

جاکوب زوما، رئیس جمهور آفریقای جنوبی (عکس از رویترز)

حزب مخالف دولت آفریقای جنوبی گفته است هرگونه اقدام لازم برای برکناری جاکوب زوما، رئیس جمهور این کشور را که روز گذشته توسط دیوان عالی به فساد مالی و تخطی از قانون اساسی متهم شد، انجام خواهد داد.

زوما متهم است حدود ۲۰ میلیون یورو از بودجه دولت را صرف بازسازی و تعمیرات منزل خود کرده است. رئیس جمهور آفریقای جنوبی دلیل این تعمیرات را افزایش تدابیر امنیتی اعلام کرده بود.

موگوئنگ موگوئنگ٬ رئیس دیوان عالی قانون اساسی آفریقای جنوبی، روز گذشته این ادعای رئیس جمهور را رد کرد.

با انتشار این خبر٬ نمایندگان حزب اتحاد دموکراتیک٬ مهمترین حزب مخالف دولت در مجلس، طرح رأی عدم اعتماد به رئیس جمهور را در دستور کار قرار دادند.

 موسی مایمن، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک، گفت: «نمی‌توانیم جاکوب زوما و قانون اساسی را در یک پارلمان کنار هم داشته باشیم. این دو نمی‌توانند باهم وجود داشته باشند.»

موسی مایمن، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک (رویترز)

این حزب روز پنجشنبه اعلام کرد روند استیضاح زوما را آغاز کرده است اما بعید به نظر می‌رسد که با موفقیت به اتمام برسد چرا که حزب حاکم کنگره ملی آفریقا اکثریت کرسی‌های پارلمان را در اختیار دارد.

این توبیخ قضایی ممکن است باعث شود حزب مخالف زوما از طریق حزب کنگره ملی آفریقا رهبری وی را زیر سؤال ببرد. جنبش آزادی‌خواه سابق از زمان پایان یافتن آپارتاید در سال 1994 و زمانی که  نلسون ماندلا به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاه پوست انتخاب شد، بر آفریقای جنوبی حاکم بوده است.

حزب اتحاد دموکراتیک همچنین خواستار استعفای بالکا بیت، سخنگوی مجلس، شد. دیوان عالی، مجلس شورای ملی را نیز متهم به سرپیچی از قانون کرده است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku