دیدار وزرای مصر و اسرائیل در واشنگتن

یووال استاینیتز وزیر انرژی رژیم اسرائیل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

وزیر امور خارجه مصر و وزیر انرژی رژیم اسرائیل در حاشیه برگزاری نشست امنیت اتمی در واشنگتن دیدار و درباره همکاری در بخش انرژی منطقه گفتگو کردند.

سامح الشکری و یووال استاینیتز روز پنج شنبه در دیداری که یک ساعت به طول انجامید، درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای از جمله تامین گاز مصر توسط رژیم اسرائیل و موضوع تروریسم گفتگو کردند.

از زمان روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر در سال 1393 با وجود مخالفت‌های مردمی روابط بین مصر و رژیم اسرائیل در حال افزایش است.

مصر و رژیم اسرائیل در ماه‌های اخیر در مسیر بهبود روابط دو جانبه گام نهاده‌اند؛ دور گولد قائم مقام وزارت امور خارجه اسرائیل در سفری به قاهره، رسما سفارت این رژیم در مصر را بازگشایی کرد؛ همچنین مصر پس از 3 سال، سفیر خود را در تل آویو منصوب کرد.

سامح الشکری وزیر امور خارجه مصر (عکس از خبرگزاری فرانسه)

دیدار الشکری و استاینیتز در حالی صورت گرفته است که پارلمان مصر اسفند ماه گذشته یکی از نمایندگان مجلس این کشور را به دلیل دیدار با سفیر اسرائیل در جلسه‌ای خصوصی و بحث درباره امنیت ملی مصر اخراج کرد.

توفیق عکاشه در خانه‌اش در استان دَقهلیه در شمال شرق مصر میزبان حییم کورِن، سفیر اسرائیل بوده است؛ اقدامی که خشم قوه مقننه مصر را برانگیخت.

این شام خصوصی زمانی علنی شد که کورن تصویری را بر روی صفحه فیسبوک سفارت اسرائیل منتشر کرد که وی را در کنار عکاشه در مهمانی خصوصی نشان می‌داد.

پارلمان مصر، روز 12 اسفند با اکثریت قریب به اتفاق آرا، تصمیم به اخراج عکاشه گرفت. 465 نماینده از 490 نماینده حاضر در جلسه رای گیری به اخراج عکاشه رای مثبت دادند.

در جلسه روز یکشنبه، 9 اسفند، کمال احمد، معاون رئیس پارلمان مصر از شدت خشم کفش خود را درآورد و به سوی عکاشه پرتاب کرد.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku