ادوارد کوریگان: هدف جنگ عربستان حمله به مردم یمن است

جسم بی جان یک کودک یمنی که از زیر آوار به جا مانده از حملات هوایی عربستان سعودی در این کشور بیرون کشیده شده است. ( 6 فروردین 1394، عکس از اسوشیتدپرس)

ادوارد کوریگان، وکیل مدافع حقوق بشر، در مصاحبه با پرس تی وی به گزارش اخیر صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) درباره آثار بشری جنگ مرگبار عربستان سعودی علیه یمن پرداخت.

 کوریگان گفت: «دیدبان حقوق بشر، سازمان عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌ها، حتی سازمان ملل، به شدت از حملات سعودی به یمن، استفاده از بمب های خوشه ای غیرقانونی، حمله به مساجد، مدارس، بیمارستانها و  زیرساخت‌های دیگر انتقاد کرده اند.»

این وکیل حقوق بشر در ادامه افزود: «این (جنگ) حمله‎ای آشکار به مردم یمن است.»

کوریگان گفت: «همه چیز تحت الشعاع درگیری‌های سوریه قرار گرفته است و از این رو هنوز هم (برخی کشورها) به عربستان سعودی تسلیحات می‌فروشند.»

وی از نبود فشار جهانی برای توقف جنگ عربستان علیه یمن انتقاد کرد و گفت: «اندک فشاری هم اعمال شده است ... پارلمان هلند به طور مثال فروش سلاح به عربستان سعودی را به خاطر نقض حقوق بشر و امکان استفاده از این تسلیحات برای اهداف غیرقانونی متوقف کرده است و سازمان ملل در حال تهیه گزارشی مهم است.»

کوریگان گفت: «به نظر من گزارش سازمان ملل در مقایسه با گزارش یونیسف تصویری به مراتب تاریک تر از گذشته درباره اوضاع یمن ترسیم می کند .... امیدوارم توافق صلح محقق شود و ترک درگیری ها و مذاکرات صلح در 18 آوریل به حل این مساله کمک کند.»

 وی در عین حال گفت، عربستان سعودی سعی دارد این ناآرامی ها را درگیری فرقه ای بین شیعه و سنی جلوه دهد در حالی که این طور نیست.

عربستان سعودی از ششم فرودین 1394 برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن و تضعیف جنبش مردمی انصارالله (حوثی)، حملات هوایی به مناطق مختلف این کشور را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون بیش از 9 هزار و 500 نفر از جمله هزاران کودک کشته شده‌اند.

عربستان در این حملات متجاوزانه که بدون مجوز سازمان ملل انجام می‌شود، غیرنظامیان، بیمارستان‌های تحت پوشش سازمان پزشکان بدون مرز و زیرساخت‌های یمن را هدف قرار داده و از تسلیحات ممنوعه از جمله بمب‌های خوشه‌ای استفاده کرده است. 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku