News   /   آمريکا

گزارش: ستاد انتخاباتی ترامپ به خشونت مجوز می‌دهد

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا طی هفتۀ گذشته موجی از خشونت در این کشور به پا کرده است.

روزنامۀ نیویورک تایمزِ امریکا در گزارشی به تحلیل عملکرد ستاد انتخاباتی ترامپ برای تهییج و حمایت از اقدامات خشونت بار پرداخته است. این روزنامه در یک ویدیوی 2/5 دقیقه ای مواردی را گردآوری کرده که نشان می دهد ترامپ هوادارانش را به انجام اقدامات خشونت آمیز تحریک می کند. 

براساس این گزارش، ترامپ پس از یک آخر هفتۀ سرشار از خشونت در گردهمایی های طرفدارانش در ایالت‌های کارولینای شمالی، شیکاگو و اوهایو روز یکشنبه در فلوریدا با عباراتی نظیر «به خوبی از عهده‌اش برآمدیم» و «هیچ‌کس صدمه ندید» به حمایت از این خشونت‌ها پرداخت.

به نظر می‌رسد این شیوۀ جدید مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ترامپ است: پشتی صفی از نیروهای امنیتی می‌ایستد، به تشویق حملات و خشونت‌های نژادپرستانه می‌پردازد و سر آخر در مورد این صحبت می‌کند که چگونه «عشق» را از افرادی که «می‌خواهند قدرت گرفتن دوبارۀ امریکا را ببینند» برداشت می‌کند.

ترامپ طی روزهای گذشته در مقابل خشونت هوادارانش تنها آن‌ها را به مبارزه‌طلبی و خشونت بیشتر تحریک کرد و خطاب به آن‌ها گفت «من عاشق شما هستم... ما در شرایط ویژه‌ای هستیم».

این نامزد میلیاردر صبح روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکۀ ان.بی.سی امریکا در توصیف یکی از هوادارانش که هفتۀ گذشته در کارولینای شمالی با مشت به صورت شخص دیگری زده و گفته بود دفعۀ بعد «او را می‌کشد»، گفت: «واضح است که وی عاشق این کشور است و شاید از شرایط کنونی راضی نیست.»

خشونت در تجمع حامیان دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در ایالت شیکاگو (عکس از واشنگتن پست)

نیویورک تایمز سپس نمونه‌هایی از سخنان تحریک‌آمیز ترامپ را که طی هفته‌های گذشته بیان کرده بود، مثال زد: «دوست دارم با مشت به صورت او بزنم ... قدیم‌ها چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد، چون آن‎ها بسیار بسیار خشن برخورد می‌کردند ... اگر دیدید کسی می‌خواهد گوجه پرتاب کند، حسابشان را برسید.»

ترامپ پیشتر در بهمن ماه به هوادارانش گفت: «غرق مصنوعی به اندازه کافی خشن نیست. همین الان افرادی در خاورمیانه و جاهای دیگر هستند که سر مسیحیان را از بدنشان جدا می کنند.»

روز جمعه تجمع انتخاباتی ترامپ در ایالت شیکاگو در پی درگیری میان مخالفان و طرفداران وی لغو شد.

ترامپ اعلام کرد چون نمی‌خواهد شاهد «آسیب دیدن» مردم در تجمع انتخاباتی‌اش در شیکاگو باشد، این مراسم را لغو کرده است.

پیش از آن چند مقام دانشگاه شیکاگو در نامه‌ای خواستار لغو این تجمع شدند زیرا نگران بودند که این مراسم به ایجاد خصومت و فضای خطرناک برخورد فیزیکی برای دانشجویان منجر شود.

برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات امریکا در انتخابات ریاست جمهوری (عکس از خبرگزاری فرانسه)

برنی سندرز، نامزد انتخاباتی حزب دموکرات امریکا که ترامپ هوادارانش را مسئول خشونت‌هایی دانسته بود که به لغو برنامه انتخاباتی‌اش در شیکاگو منجر شده بود، ضمن رد این ادعا گفت: «آنچه هواداران ما می‌کنند، واکنش نشان دادن به نامزدی است که به شیوه‌های بسیاری مشوق خشونت بوده است.»

وی افزود: «زمانی که ترامپ می‌گوید ای کاش مانند قدیم بود که می‌شد به سر کسی مشت زد، فکر می‌کنید این چه پیامی به هواداران وی می‌دهد؟ و روز گذشته چه شد که مرد جوانی که داشتند وی را تا بیرون همراهی می‌کردند، مشت خورد؟ ما حوادث دیگری را نیز شاهد بودیم، بنابراین اکنون مسئله این است که دونالد ترامپ باید آشکارا و با صدای بلند به هوادارانش بگوید در امریکا، خشونت در برنامه‌های انتخاباتی جایی ندارد و به این خشونت ها پایان دهد.»

هیلاری کلینتون، نامزد پیشرو حزب دموکرات نیز پس از خشونت‎های اخیر در شیکاگو به ترامپ هشدار داد: «اگر با کبریت بازی کنید، آتشی به راه خواهید انداخت که دیگر نمی‌توانید آن را مهار کنید.»

در کنار اظهارات جنجال‌برانگیز ترامپ، مشاوران و کارکنان ستاد انتخابات ترامپ به وی دربارۀ رفتار خشونت‌بار کوری لواندوفسکی، مدیر ستادش هشدار داده‌اند.  

 کوری لواندوفسکی، مدیر ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا

وبسایت تحلیلی پولیتیکو در گزارشی نوشت هفتۀ گذشته کارکنان ستاد ترامپ قصد داشتند به خاطر رفتار بد لواندوفسکی علیه وی کودتا کنند.

براساس این گزارش به دلیل رفتار خشونت‌آمیز هفتۀ گذشتۀ لواندوفسکی با یک خبرنگار، ترامپ به شدت برای برکناری وی تحت فشار قرار گرفته است.

این نخستین بار نیست که لواندوفسکی به رفتار خشن متوسل می‎شود و پیشتر بارها به دلیل چنین رفتارهایی در مظان اتهام قرار گرفته است. 

ترامپ پیشتر به دلیل اظهارات ضداسلامی خود نیز با انتقادات شدیدی روبرو شده بود. این نامزد ریاست جمهوری در طول مبارزات انتخاباتی از طرح خود برای ممنوعیت ورود مسلمانان به امریکا سخن گفته بود و هنگامی که یک زن محجبۀ امریکایی در اعتراض به سخنان ضد مهاجرتی ترامپ در یکی از سخنرانی هایش در سکوت ایستاده بود، در اقدامی توهین‌آمیز از سالن بیرون انداخته شد.

وی در تازه ترین اظهاراتش دربارۀ اسلام روز پنج‌شنبه (20 اسفند) در گفت‌وگو با شبکۀ تلویزیونی سی.ان.ان گفته بود پیروان اسلام «از ما متنفر هستند».

ترامپ که در انتخابات مقدماتی و درون‌حزبی امریکا در بیش از 14 ایالت پیروز شده است، شانس زیادی دارد که به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا شرکت کند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku