News   /   اروپا

انتقاد عفو بین الملل از توافق ترکیه واتحادیه اروپا

توافق ترکیه واتحادیه ار وپا برای اسکان پناهجویان درخاک ترکیه در بروکسل(عکس از خبرگزاری فرانسه)

عفو بین الملل با انتقاد از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه مبنی بر بازگرداندن پناهجویان به خاک ترکیه، از اتحادیه اروپا خواست تا پناهجویان بیشتری را بپذیرد.

عفو بین الملل این توافق را به لحاظ اخلاقی و قانونی دارای مشکل می داند و بر این باور است این توافقنامه باعث به مخاطره افتادن زندگی پناهجویان بیشتری خواهد شد.

بر اساس این توافق که دوشنبه گذشته بین اتحادیه اروپا و ترکیه حاصل شد، ترکیه پناهجویانی را که از طریق خاک این کشور وارد اروپا می شوند به خاک خود باز می گرداند و در مقابل اتحادیه اروپا با پرداخت پول، ایجاد تسهیلات برای صدور ویزا برای اتباع ترکیه و تسهیل مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا این مسئله را برای ترکیه جبران می کند.

سالیل شتی دبیرکل عفو بین الملل امروز(یکشنبه) در مصاحبه ای با رویترز گفت:«این توافق به لحاظ اخلاقی و قانونی مشکل دارد و این توافقنامه باعث تعجب و نگرانی ما شده است.»

شتی قرار است هفته آینده درباره این موضوع با برنارد کازه نو وزیر کشور فرانسه، دونالد توسک رئیس شورای اروپایی و سایر مقامات اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کند.

قرار است طی هفته آینده رهبران کشورهای اروپایی درباره بزرگترین بحران پناهجویان پس از جنگ جهانی دوم دیدار و گفتگو کنند.

پناهجویان در حال پیاده شدن در سواحل یونان (عکس از خبرگزاری فرانسه)    

شتی گفت:«آنها(رهبران اروپایی) بر این باورند که این توافق مبتنی بر قوانین اروپا است زیرا ترکیه کشور امنی است. اما آنچه اکنون مهم است این است که آیا ترکیه واقعا  کشور امنی برای پناهجویان است یا خیر.»

 ترکیه می گوید این توافقنامه شامل پناهجویان سوری ای نخواهد شد که خواهان ورود قانونی به خاک اروپا هستند. ترکیه و اتحادیه اروپا می گویند هدف از این همکاری جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و مبازه با قاچاقچیان انسان است.

اما سازمان ملل متحد و گروه های طرفدار حقوق بشر بر این باورند که بازگرداندن کلی پناهجویان بدون درنظر گرفتن مورد پناهندگی آنها می تواند غیر قانونی باشد.

عفو بین الملل می گوید اتحادیه اروپا باید درباره میلیون ها پناهجو منصفانه تر برخورد نماید و بیشتر به پناهجویانی که درخاک اروپا مستقر شده اند، توجه کند.

شتی گفت:« بسیاری از کشورهای اروپایی کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل را امضا کرده اند و بر همین اساس، این کشورها به شکل آشکار نقض قانون کرده اند. اصول کنوانسیون پناهندگی سازمان ملل کاملا مشخص است، این افراد از جنگ و اعدام فرار کرده اند و باید تحت حمایت بین المللی قرار بگیرند.»

بر اساس این طرح، اتحادیه اروپا یک پناهجو سوری را زمانی به طور مستقیم از ترکیه می پذیرد که او که از طریق دریا وارد یونان شده است به ترکیه بازگردد. این طرح به دنبال آن است که پناهجویان سوری را به ماندن در ترکیه ترغیب نماید.

اما عفو بین الملل معتقد است با وجود تلاش ترکیه برای اسکان پناهجویان، این کشور به دلیل هم مرز بودن با سوریه و نا آرامی های منطقه کردنشین، جای مناسبی برای زندگی پناهجویان نیست.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku