قلیچ دار اوغلو: اردوغان در فساد دست دارد

کمال قلیچ دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه می‌گوید حمایت رجب طیب اردوغان از یکی از سرمایه‌داران این کشور، نشان از هم‌دست بودن این دو در فسادهای گسترده در ترکیه است.

کمال قلیچ دار اوغلو به روزنامه جمهوریت گفت: «اردوغان حامی شماره یک محمد چنگیز است و باید از منافع چنگیز حمایت کند زیرا این دو در فساد هم‌دست هستند.»

چنگیز سعی کرده بود در منطقه آرتوین در شمال شرق ترکیه عملیات حفاری معدن را آغاز کند؛ علی رغم مخالفت دادگاه با آغاز عملیات حفاری، اردوغان از این سرمایه‌دار ترک حمایت کرده است.

رئیس جمهور ترکیه اخیرا اعتراض‌های مردم منطقه آرتوین به افتتاح این معدن را به تظاهرات میدان تقسیم در سال 2013 تشیبه کرده است.

تظاهرات مردم ترکیه در منطقه آرتوین (عکس از خبرگزاری آناتولی)

اردوغان روز شنبه گفته بود: «هم اینک شاهد حوادث سراتپه در آرتوین هستیم. آنها دقیقا همان معترضان گِزی (میدان تقسیم) هستند.»

گفته می‌شود نتایج تحقیقاتی که در 25 دسامبر 2013 (4 دی 92) منتشر شد، حاکی از دست داشتن اردوغان و چنگیز در فساد بوده است.

به موجب این تحقیقات، دفتر دادستانی استانبول دستور بازداشت چنگیز و بلال اردوغان، فرزند رجب طیب اردوغان، را صادر کرده بود.

صلاح الدین دمیرتاش، حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

اعتراض شدید رهبر حزب حامی کردها به سیاست‌های اردوغان

این در حالیست که سران حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه (حزب حامی کردها) نیز به اقدامات سرکوبگرانه دولت اردوغان در مناطق کردنشین این کشور به شدت اعتراض کرده است.

صلاح الدین دمیرتاش روز دوشنبه در اعتراض به برقراری مقررات منع آمد و شد در منطقه سور در استان دیاربکر خواهان راهپیمایی مردم به سوی این منطقه در روز چهارشنبه شد.

دمیرتاش در جریان سخنرانی برای مردمی که اقوامشان به خاطر عملیات نظامی همچنان در سور گرفتارند، گفت: «همه مردم از هر کجا که هستند باید ساعت 16 به سمت سور راهپیمایی کنند. از تمامی محله‌های (شهر دیاربکر).»

وی با اشاره اینکه غیرنظامیان در عملیات نظامی ترکیه قربانی می‌شوند از مردم خواست تا زمان رفع حکومت نظامی در منطقه سور از پا ننشینند.

حضور سربازان ترکیه در منطقه سور (7 اسفند 94، عکس از خبرگزاری فرانسه)

هزاران معترض، روز شنبه با تجمع در پارک «کسیولو» پایان حکومت نظامی را خواستار شدند تا امکان امدادرسانی و نجات کسانی که هنوز در سور تحت محاصره هستند، فراهم شود.

موسسه حقوق بشر ترکیه از کشته شدن دست‌کم 224 غیرنظامی از جمله 42 کودک و 29 زن در عملیات ارتش در جنوب شرق ترکیه خبر داده است. اداره امنیت ترکیه پیشتر اعلام کرده بود از زمان آغاز این عملیات حدود 100 هزار نفر آواره شده‌اند.

دولت ترکیه از 2 دسامبر 2015 (11 آذر) به بهانه مبارزه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک‌) در منطقه سور حکومت نظامی اعلام کرده است.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku