«شکستِ داعش بدون حمایت عربستان و ترکیه ساده است»

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه

یکی از مشاوران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفته است اگر کشورهای منطقه همچون ترکیه و عربستان سعودی، از داعش حمایت و آن را پشتیبانی مالی نمی‌کردند، شکست دادن این گروه تروریستی کار ساده‌تری بود.

بثینه شعبان، روز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «راشا تودی» گفت گروه‌هایی که از حمایت کشورهای خارجی برخوردارند مهم‌ترین مانع در مذاکرات صلح برای پایان دادن به بحران در سوریه هستند.

وی افزود: «اگر حمایت طرف‌های منطقه‌ای به ویژه ترکیه و عربستان سعودی وجود نداشت، شکست دادن داعش کار چندان سختی نبود. اما بودجه، منابع و تجهیزات داعش را این کشورها تامین می‌کنند.»

شعبان که مشاور سیاسی و رسانه‌ای اسد است، سپس در سخنان خود امریکا و غرب را به خاطر «حمایت سیاسی» از گروه تکفیری داعش مورد انتقاد قرار داد.

تصویری از اعضای گروه تروریستی داعش

وی با اشاره به مذاکرات صلح بین دولت سوریه و گروه‌های موسوم به مخالفین سوری گفت این دو طرف نتوانسته‌اند مذاکره موفقی داشته باشند چرا که هر کدام از گروه‌های مخالف «به کشوری تعلق دارد» و از طرف آنان حمایت مالی می‌شود.

وی افزود: «اینان تنها گروه‌های مخالف در دنیا هستند که از عوامل کشورهای خارجیِ مخالف با کشور خودشان هستند.»

پیش از این در ماه جاری امریکا و روسیه درباره پیش نویس آتش بس که قرار است از نیمه شب شنبه 8 اسفند در سوریه برقرار شود، توافق کردند.

قرار است روز جمعه اعضای «گروه بین المللی حمایت از سوریه» که متشکل از 17 کشور از جمله امریکا و روسیه است در ژنو دیدار کنند تا درباره جزئیات آتش بس به توافق برسند.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز گفته است وی روز جمعه گزارشی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد داد و سپس تاریخ دور جدید مذاکرات را اعلام می‌کند.

شعبان با بیان اینکه مردم سوریه به مدت 5 سال با «هرگونه تجزیه خاک سوریه» مبارزه کرده‌اند، ابراز امیدواری کرد که طرح «توقف مخاصمات» در حفظ «تمامیت ارضی و وحدت سوریه» نتیجه بخش باشد.

سوریه از حدود 5 سال پیش عرصه درگیری‌های مرگباری بوده است. به گزارش مرکز تحقیقات سیاسی سوریه، درگیری‌ها در این کشور تا کنون حدود 470 هزار کشته و یک میلیون و 900 هزار زخمی به جا گذاشته است.

با این حال گزارشهای دیگر تعداد کشته ها را بیش از 260 هزار نفر اعلام کرده اند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku