پوتین: همه گروه‌های سوری آماده اجرای آتش‌بس هستند

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

رئیس جمهور روسیه می‌گوید براساس اطلاعات کرملین تمامی گروه‌های متخاصمِ سوریه آمادۀ اجرای آتش‌بس هستند.

ولادیمیر پوتین روز جمعه (7 اسفند) در نشست مقامات سرویس امنیتی فدرال روسیه (اف.اس.بی) اعلام کرد تمام گروه‌هایی که قرار بود در آتش‌بس سوریه مشارکت داشته باشند، تعهد خود را اعلام کرده‌اند.

رئیس جمهور روسیه تأکید کرد مبارزه علیه داعش، جبهۀ النصره و دیگر گروه‎‌های تروریستی ادامه خواهد یافت.

وی گفت: «می‌خواهم ابراز امیدواری کنم که شرکای امریکایی ما نیز این موضوع را به خاطر بسپارند... هیچ کس فراموش نکند که سازمان‌های تروریستی دیگری غیر از داعش نیز وجود دارند.»

امریکا و روسیه روز دوشنبه (3 اسفند) از توافق بر سر پیش‌نویس طرح آتش‌بس در سوریه خبر داده بودند.

در این پیش‌نویس هشتم اسفند ماهِ سال جاری به عنوان تاریخِ توقف درگیری‌ها پیشنهاد و اعلام شد گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مشمول آتش‌بس نمی‌شوند.

پوتین همچنین گفت «روند صلح در سوریه دشوار خواهد بود»، اما هیچ گزینۀ دیگری وجود ندارد.

پیشتر دمشق ضمن اعلام موافقت مشروط خود با طرح صلح، بر اهمیت کنترل مرزها و توقف حمایت برخی از کشورها از گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه تأکید کرد.

دولت سوریه روز سه‌شنبه (4 اسفند) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آتش‌بس را به شرط تداوم عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره و سایر گروه‌های تکفیری مرتبط با آن‌ها می‌پذیرد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در تاریخ 5 اسفند در تماس تلفنی با همتای روس خود دربارۀ «آمادگی» دولت سوریه برای احترام گذاشتن به آتش‌بس به پوتین اطمینان خاطر داد.

ریاض حجاب، هماهنگ کنندۀ ارشد «کمیته عالی مذاکرات» سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

موافقت معارضان سوریه با آتش‌بس

گروه مذاکره‌‎کنندۀ معارضان سوریه موسوم به «کمیتۀ عالی مذاکرات» (اچ.ان.سی) که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، روز جمعه (7 اسفند) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد به آتش‌بسی که از نیمه‌شب شنبه به مدت دو هفته آغاز خواهد شد، پایبند خواهد بود.

این بیانیه می‌افزاید این پایبندی مشروط به این است که دولت سوریه و متحدانش آن‌ها را هدف حملات خود قرار ندهند.

در این بیانیه آمده است: «کمیتۀ عالی مذاکرات موافقت یگان‌های ارتش آزاد سوریه و معارضان مسلح را با آتش‌بس موقتی که از نیمه شب شنبه آغاز می‌شود، اعلام می‌کند.»

این گروه در تاریخ 3 اسفند نیز اعلام کرده بود بر سر «ارائۀ پاسخ مثبت به تلاش‌های بین‌‌المللی برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس» به توافق رسیده‌ است، اما «تعهدش به آتش‌بس مشروط است».

رئیس جمهور روسیه پیشتر گفته بود: «همۀ طرف‌های متخاصم در سوریه می‌بایست تا قبل از ظهرِ 26 فوریه (7 اسفند) تعهد خود را به آتش‌بس، به ما و یا به شرکای امریکایی ما اطلاع دهند.»

پوتین همچنین تأکید کرده بود مسکو و واشنگتن به طور مشترک، مکان‌هایی را که طرف‌های متخاصم در آن فعال بودند، مشخص خواهند کرد.

وی افزود: «نیروهای مسلح سوریه، نیروهای مسلح روسیه و ائتلاف تحت رهبری امریکا هیچ عملیات نظامی‌ای علیه آن‌ها انجام نخواهند داد. معارضان نیز به سهم خود، به خشونت‌ها علیه نیروهای مسلح سوریه و گروه‌های حامی آن‌ها پایان خواهند داد.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

روسیه: سازمان ملل از آتش‌بس سوریه حمایت کند

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجۀ روسیه روز جمعه (7 اسفند) گفت روسیه از شورای امنیت سازمان ملل انتظار دارد از قطعنامۀ توقف مخاصمات در سوریه حمایت کند، اما هیچ‌کس نمی‌تواند 100 درصد تضمین کند که طرح آتش‌بس اجرا خواهد شد.

لاوروف در یک نشست خبری از امریکا و متحدانش خواست از اظهارات «مبهم» دربارۀ «طرح‌جایگزینِ» آتش‌بس در سوریه بپرهیزند و طرح‌های خود را برای اجرای هرگونه عملیات زمینی در خاک سوریه کنار بگذارند.

جان کری، وزیر خارجۀ امریکا روز چهارشنبه (5 اسفند) گفته بود برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه به حدود 15 هزار تا 30 هزار سرباز نیاز است.

به گفتۀ این مقام امریکایی در صورت شکست آتش بس پیشنهادی در سوریه، واشنگتن به گزینه‌های جایگزین از جمله طرح‌هایی در مورد تجزیۀ سوریه متوسل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: طرح امریکا برای آینده سوریه

وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه (6 اسفند) در واکنش به اظهارات کری گفت: «هیچ گزینه جایگزینی وجود نخواهد داشت.»​

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku