دی میستورا: تعیین تاریخ دور آتی مذاکرات حل بحران سوریه

استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در ژنو؛ 6 اسفند 1394 (عکس از خبرگزاری فرانسه)

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از تعیین تاریخ برگزاری دور آتی مذاکرات برای حل بحران سوریه در روز جمعه خبر داده است.

استفان دی میستورا روز پنج شنبه گفت سازمان ملل روز جمعه تاریخ بازگشت طرف‌های درگیر به میز مذاکره را برای برگزاری دور دوم مذاکرات حل بحران سوریه مشخص خواهد کرد.

دی میستورا در تاریخ 3 فوریه (14 بهمن) دور اول مذاکرات حل بحران سوریه را نیمه تمام گذاشت و گفت کارهای مقدماتی بیشتری برای «گروه بین المللی حمایت از سوریه» نیاز است.

دی میستورا گفت وی روز جمعه گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد داد و سپس تاریخ دور جدید مذاکرات را اعلام می‌کند.

اگرچه وی به جزئیات بیشتری در این رابطه اشاره‌ای نکرد.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «فردا اعلام خواهم کرد چه زمانی طرف‌ها (پای میز مذاکره باز خواهند گشت) و مذاکرات جدید برگزار خواهد شد.»

دی میستورا گفت «گروه بین المللی حمایت از سوریه» روز جمعه برای اولین بار در ژنو تشکیل جلسه خواهد داد و فرصتی فراهم خواهد شد تا دیپلمات‌های دیگر کشورها از جمله ایران، عربستان سعودی و ترکیه نظر خود را درباره طرح آتش بس روسیه و امریکا مطرح کنند.

وی افزود همچنین گروه‌های معارض باید تا ظهر جمعه موافقت خود را با «توقف مخاصمات» و برقراری آتش بس از روز شنبه اعلام کنند.

در همین حال خبرگزاری اینترفکس به نقل از ریاض حداد سفیر سوریه در روسیه گزارش داد دمشق آماده از سرگیری مذاکرات با مخالفان است اما معارضان هنوز تصمیم نگرفته‌اند که چه کسی نماینده آنها خواهد بود.

ریاض حداد سفیر سوریه در مسکو (عکس از خبرگزاری فرانسه)

حداد روز پنج شنبه در حاشیه برگزاری کنفرانسی تحت عنوان «خاورمیانه: از خشونت تا امنیت» گفت: «به محض آنکه استفان دی میستورا تشخیص دهد که شرایط برای ادامه مذاکرات فراهم است و تاریخ آن را اعلام کند، ما به عنوان دولت (سوریه) در این مذاکرات حضور خواهیم یافت.»

حداد در جمع خبرنگاران گفت اما هنوز مشخص نشده است که نماینده معارضان سوری در این مذاکرات چه کسی خواهد بود.

گفتنی است، امریکا و روسیه روز دوشنبه درباره پیش نویس آتش بس که قرار است از روز شنبه 8 اسفند در سوریه برقرار شود، توافق کردند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku