نیروهای کرد سوریه طرح آتش بس را پذیرفتند

مبارز زن از یگان‌های مدافع خلق کرد بر سر گور یکی دیگر از مبارزان کرد که در درگیری با داعش کشته شده است. گورستانی در شمال شرق سوریه - 29 بهمن 1394 (AFP)

یگان‌های مدافع خلق کرد اعلام کرده اند طرح امریکا و روسیه برای آتش بس در سوریه را رعایت می‌کند؛ اما اگر مورد حمله قرار گیرند مقابله به مثل خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ردور خلیل، از مقامات یگان‌های مدافع خلق کرد، روز چهارشنبه گفت: «ما در یگان‌های مدافع خلق، (به این طرح) اهمیت زیادی می‌دهیم و در حالی که حق پاسخ به هر متجاوزی را در چارچوب دفاع مشروع برای خود محفوظ می‌داریم، آن را به طور کامل رعایت خواهیم کرد.»

امریکا و روسیه، روز دوشنبه بر سر طرح آتش بسی در سوریه توافق کردند که قرار است از 8 اسفند برقرار شود.

بنا بر اعلام وزارت خارجه روسیه، این آتش بس در قبال گروه‌هایی که «شورای امنیت آنها را تروریستی می‌داند» اعمال نمی‌شود.

موافقت مشروط دولت سوریه

دولت سوریه این توافق را به شرطی پذیرفته است که مبارزات علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره ادامه یابد.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه گفته بود برای پذیرش آتش‌بس آماده است به شرطی که ترکیه و دیگر کشورهای حامی معارضان دست از حمایت و ارسال سلاح برای تروریست‌ها بردارند.

«کمیته عالی مذاکرات » مورد حمایت عربستان نیز به طور موقت این طرح آتش بس را پذیرفته و در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «آتش بس موقت به مدت دو هفته شانس نشان دادن تعهد طرف دیگر را فراهم می کند.»

این در حالی است که وزارت دفاع روسیه از برقراری آتش بس محلی در برخی مناطق از جمله شمال استان لاذقیه در چارچوب این طرح، خبر داده است.

با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که از آتش‌بس در سوریه حمایت می‌کند اما حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و شاخه نظامی آن یعنی یگان‌های مدافع خلق را از این آتش‌بس مستثنی می‌داند.

گفتنی است نیروهای کرد سوریه در شمال این کشور نزدیک مرزهای ترکیه در جهت مبارزه با داعش فعالیت می‌کنند.

کارشکنی ترکیه علیه کردها                            

اردوغان روز چهارشنبه گفت با نیروهای شبه نظامی کرد باید همانند داعش، القاعده و جبهه النصره رفتار شود.

ترکیه برای جلوگیری از پیشروی های ائتلاف کردی در شمال سوریه اخیرا مواضع آنان را بمباران کرده است. شدت این حملات در حدی بوده که محکومیت مجامع جهانی از جمله شورای امنیت سازمان ملل را در بر داشته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

رئیس جمهور ترکیه در توجیه حملات آنکارا علیه مبارزان کرد سوریه می‌گوید این حملات «دفاعی مشروع» و حق آنکارا است.

آنکارا یگان‌های مدافع خلق کرد را مسئول حمله مرگبار اخیر در آنکارا می‌داند؛ در این انفجار تروریستی که گروه موسوم به شاهین‌های آزادی کردستان یا «تاک» مسئولیت آن را برعهده گرفت، 28 نفر کشته شدند.

این در حالی است که حزب اتحاد دموکراتیکِ کردهای سوریه به عنوان شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق اتهام دست‌ داشتن نیروهای کُرد را در انفجار آنکارا رد کرده است.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku