News   /   اروپا

انتقاد عفو بین‌الملل از موضع اروپا در قبال پناهجویان

تصویری از پناهجویانی که با عبور از دریای اژه از مبدا ترکیه خود را به جیزره لسبوس یونان رسانده اند، 4 اسفند 1394. (AFP)

سازمان عفو بین‌الملل با انتقاد از واکنش کشورهای اروپایی به بحران پناهجویان در اروپا موضع آنان را «شرم آور» خوانده است.

سلیل شِتی، دبیر کل سازمان حقوق بشری یاد شده، چهارشنبه گفت: «اروپا که ثروتمند ‌ترین قاره جهان است قادر به مراعات حقوق اولیه برخی از ستمدیده‌ترین مردم جهان نیست.»

برخی از 26 کشور حوزه شنگن تمهیدات کنترل مرزی را در پاسخ به موج بی‌سابقه پناهجویان از سر گرفته‌اند.

شتی ضمن درخواست ایجاد مسیرهای امن و قانونی برای پناهجویان عازم اروپا گفت که نحوه رفتار با آنان باید به صورت رسیدگی موردی به پرونده آنان باشد نه آنکه مشمول «مجازات جمعی» قرار بگیرند.

جان دالهیوسن مدیر بخش اروپای عفو بین‌الملل گفت: «اکثر کشورها، به جز شاید کشور محترم آلمان، خیلی راحت فکر کردند که حفاظت از مرزهایشان از حفظ حقوق پناهجویان مهمتر است.»

اروپا با موجی از پناهجویانی مواجه است که برای فرار از مصائب جنگ و فقر در برخی از نقاط آفریقا و خاورمیانه به ویژه سوریه به اروپا پناه آورده‌اند. حدود 1.1 میلیون پناهجو سال گذشته میلادی فقط در آلمان ثبت نام شدند.

آمار بالای پناهجویانی که وارد آلمان شده‌اند سبب شده تا آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان به خاطر سیاست درهای باز خود در داخل کشور مورد انتقاد قرار گیرد و موجی از تظاهرات ضد پناهجویان را در آلمان برانگیزد.

به عقیده کارشناسان بحران پناهجویان اروپا ناشی از سیاست‌های جنگ‌افروزانه غرب است که با برانگیختن موج ترور و خشونت در منطقه مردم را از سرزمین خود آواره کرده است.

اروپا نیز بر سر نحوه مدیریت سیل پناهجویان دچار اختلاف شده است. در حالی که برخی از سران اروپا از سیاست درهای باز در قبال پناهجویان حمایت می‌کنند برخی دیگر قائل به اجرای تمهیدات موسوم به کنترل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا، اخراج شمار بیشتری از افراد و تامین اعتبار برای کشورهای ثالث به منظور نگهداری از پناهجویان در خاک خودشان هستند.


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku