موافقت مشروط سوریه با توافق آتش‌بس

نیروهای داوطلب سوری و خانواده هایشان در نزدیکی دمشق (عکس: خبرگزاری فرانسه)

دولت سوریه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آتش‌بس را به شرط تداوم عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره و سایر گروه‌های تروریستی مرتبط با آن‌ها می‌پذیرد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) یک منبع رسمی در وزارت امور خارجۀ سوریه اعلام کرد دمشق برای اجرای آتش‌‎بس در مناطق تعیین شده از تاریخ 27 فوریه (8 اسفند) آماده است.

امریکا و روسیه روز دوشنبه (3 اسفند) از توافق بر سر پیش‌نویس طرح آتش‌بس در سوریه خبر دادند.

در این پیش‌نویس هشتم اسفند ماهِ سال جاری به عنوان تاریخِ توقف درگیری‌ها پیشنهاد و اعلام شد گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره مشمول آتش‌بس نمی‌شوند.

دمشق ضمن اعلام موافقت مشروط خود با این طرح، بار دیگر بر اهمیت کنترل مرزها و توقف حمایت برخی از کشورها از گروه‌های مسلح و تروریستی در سوریه تأکید کرد.

رئیس جمهور سوریه نیز پیشتر گفته بود برای پذیرش آتش‌بس آماده است به شرطی که ترکیه و دیگر کشورهای حامی معارضان دست از حمایت و ارسال سلاح برای تروریست‌ها بردارند. [بیشتر بخوانید]

براساس گزارش سانا، سوریه حق خود را برای پاسخ به هرگونه اقدام نظامی از سوی گروه‌های مسلح علیه شهروندان سوری یا نیروهای خود در دورۀ آتش‌بس، محفوظ می‌داند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (عکس: خبرگزاری فرانسه)

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه در تشریح این آتش‌بس که قرار است از نیمه‌شب 8 اسفند به وقت دمشق برقرار شود، گفت: «همۀ طرف‌های متخاصم در سوریه می‌بایست تا قبل از ظهرِ 26 فوریه (7 اسفند) تعهد خود را به آتش‌بس، به ما و یا به شرکای امریکایی ما اطلاع دهند.»

وی همچنین تأکید کرد مسکو و واشنگتن به طور مشترک مکان‌هایی را که طرف‌های متخاصم در آن فعال بودند، مشخص خواهند کرد.

روز دوشنبه اصلی‌ترین گروه معارض سوریه موسوم به «کمیتۀ عالی مذاکرات» (اچ.ان.سی) نیز که تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارد، اعلام کرد بر سر «ارائۀ پاسخ مثبت به تلاش‌های بین‌‌المللی برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس» به توافق رسیده‌ است، اما «تعهدش به آتش‌بس مشروط است».

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku