لبنان خواستار گفتگو با عربستان برای رفع اختلافات

تصویر آرشیوی از نشست کابینه لبنان

کابینه لبنان طی نشستی فوق العاده درباره تحولات اخیر این کشور بر گفتگو با عربستان برای رفع اختلافات تاکید کرد.

تمام سلام نخست وزیر لبنان در این نشست گفت: «ما در مقابل معضل خطرناکی قرار داریم و باید موضعی اتخاذ کنیم که در آن به توافق نظر عربی و وحدت لبنان توجه شود.»

 نخست وزیر لبنان گفت: «موضعی اتخاذ خواهیم کرد که شائبه ها درباره روابط با عربستان را اصلاح کند.»

 تمام تاکید کرد:«همواره در کنار برادر عرب برای حل مسائل مشترک ایستاده ایم.» 

 وی با تصریح پایبندی به سیاست «عدم دخالت» گفت که مقامات لبنان باید با سران عربستان و کشورهای خلیج فارس ارتباط برقرار کرده و مسائل پیش آمده را برطرف کنند.

توقف کمک نظامی عربستان به لبنان

این در حالی است که عربستان سعودی پیشتر به دلیل عدم هماهنگی دولت لبنان با مواضع ریاض از قطع اعطای کمک 3 میلیارد دلاری خود به ارتش لبنان خبر داده بود.

براساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده، قرار بود کمک‌های مالی عربستان به ارتش لبنان از طریق فرانسه به این کشور اعطاء شود.

واکنش دولت لبنان

تمام سلام نخست وزیر لبنان شامگاه جمعه از عربستان سعودی خواست نسبت به تعلیق کمک نظامی خود به ارتش لبنان جهت خرید سلاح از فرانسه تجدید نظر کند. 

تمام سلام نخست وزیر لبنان (راست) حین گفتگو با مانوئل والس همتای فرانسوی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، جنوب آلمان، 24 بهمن 1394. (AFP)

وی همچنین مراتب قدردانی دولت خود را از پادشاه عربستان و دولت این کشور اعلام کرد. 

واکنش حزب الله لبنان

جنبش حزب‌الله لبنان نیز عصر جمعه (30 بهمن) با انتشار بیانیه‌ای نسبت به توقف کمک‌های نظامی عربستان به ارتش لبنان واکنش نشان داد.

در این بیانیه آمده است: «مقصر جلوه دادن حزب‌الله در این تصمیم (توقف کمک‌های نظامی عربستان به لبنان) تنها یک تلاش ناموفق است ... که هیچ عقل سلیمی آن را نمی‌پذیرد.»

این بیانیه افزود: «تصمیم عربستان برای تعلیق این کمک پرده از چهره واقعی عربستان سعودی برداشت و نشان داد که ادعای این کشور برای مقابله با تروریسم بی اساس است.»

محکومیت حمله به سفارت عربستان در تهران

 کابینه لبنان همچنین در نشست مزبور حمله به سفارت عربستان در تهران را محکوم کرد.

وزارت کشور عربستان در تاریخ 12 دی با انتشار بیانیه‌ای از اعدام 47 نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی خبر داد. اعدام شیخ نمر، با واکنش‌های شدید مردم و سیاست‌مداران ایران و چندین کشور دیگر روبرو شد.

مردم ایران در اعتراض به اعدام این روحانی در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تجمع اعتراضی برپا کردند، اما عده‌ای خودسر اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت این ساختمان‌‌ها کردند.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku