News   /   ايران

جابری انصاری: ملت آگاه ایران نیاز به توصیه خارجی ندارد

حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران می‌گوید مردم آگاه ایران نیاز به توصیه و نصیحت هیچ بازیگر خارجی‌ای ندارند و با حضور پرشور در انتخابات آتی، زمینۀ افزایش قدرت ایران را فراهم خواهند کرد.

حسین جابری انصاری روز دوشنبه (3 اسفند) در یک نشست خبری دربارۀ انتخابات پیش رو در ایران، گفت: «مجلس شورای اسلامی نهاد مهم و قانونی کشور و نماد انتخاب ملت ایران است. (مجلس) یکی از نهادهایی است که در سیر قانونگذاری و نظارت بر اجرای سیاست خارجی نقش عمده‌ای دارد.»

وی افزود: «موضع ایران روشن است. دستاورد مهم انقلاب اسلامی استقلال و آزادی است.»

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفند ماه در سراسر کشور برگزار می شود.

اظهارات عادل الجبیر به طنز نزدیک است

جابری انصاری در واکنش به ادعای وزیر امور خارجۀ عربستان مبنی بر این‌که «ایران دیپلمات‌های عربستانی زیادی را کشته است»، گفت: «اظهارات عادل الجبیر از ابتدای اشتغال، بیشتر از آن‌چه به واقعیت نزدیک باشد به طنز نزدیک است.»

وی افزود: «اقدامات عربستان در حمایت از گروه‌های تروریستی فضای ناامنی بسیاری را در منطقه و جهان پدید آورده است. فرافکنی‌های عربستان سعودی نیز در افکار عمومی تاثیری نداشته است.»

وقوع چندین انفجار تروریستی در خیابان التین در منطقۀ سیده زینب در استان دمشقِ سوریه منجر به کشته شدن 83 نفر شد. (2 اسفند 1394- عکس از خبرگزاری فرانسه)

محکومیت شدید انفجارهای تروریستی سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران با اشاره به انفجارهای تروریستی روز یکشنبه (2 اسفند) در دو استان دمشق و حمص در سوریه، افزود: «ایران صراحتاً کلیۀ حملات تروریستی علیه بی‌گناهان را محکوم می‌کند.»

صبح یکشنبه وقوع دو انفجار در محلۀ الزهرا در استان حمص در مرکز سوریه 57 کشته برجای گذاشت. عصر یکشنبه نیز در منطقۀ سیده زینب، در نزدیکی حرم حضرت زینب (س) چهار انفجار رخ داد که منجر به کشته شدن 83 نفر شد.

گروه تروریستی و تکفیری داعش مسئولیت این حملات تروریستی را برعهده گرفت.

توقف حمایت از تروریست‌ها؛ شرط حل بحران سوریه

جابری انصاری دربارۀ مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه گفت: «موفقیت هرگونه راه حل در سوریه منوط به مبارزه با تروریسم و توقف کمک‌های مالی و نظامی به آن‌ها است. تروریست‌ها هیچ‌گاه خواهان آتشبس نبوده و راه حل سیاسی را قبول نداشتهاند.»

وی با تاکید بر این‌که «همزمان با پیشرفت فرایند صلحِ سوریه اقدامات و تلاشهای گروه‌های تروریستی افزایش یافته است»، افزود: «باید زمینۀ رویارویی و مبارزه با گروه‌های تروریستی در هر راه‌حل سیاسی فراهم شود وگرنه موفق نخواهد بود.»

شهر حمص در مرکز سوریه در پی اقدامات تروریستیِ پنج سال گذشته به ویرانه تبدیل شده است. (عکس از خبرگزاری فرانسه)

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به این‌که «ایران از همان ابتدا از تحقق آتش‌بس جدی در سوریه حمایت کرده است»، گفت: «موفقیت طرح‌های جاری منوط به محدود کردن گروه‌های تروریستی و خارج کردن آن‌ها از مسیر تاثیرگذاری در سوریه است... در غیر این صورت همین گروهها هر طرحی برای آتش بس را با مشکل مواجه خواهند کرد.»

سفر رؤسای جمهور سوئیس، آذربایجان و آفریقای جنوبی به ایران

جابری انصاری در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: «رئیس جمهور آذربایجان فردا (سه‌شنبه/4 اسفند)، رئیس جمهور سوئیس هشتم اسفند و رئیس جمهور آفریقای جنوبی دهم اسفند به ایران سفر خواهند کرد.»

وی افزود: «انجام این سفرها از سه قارۀ آسیا، آفریقا و اروپا ... نشانگر آغاز دور جدیدی از رفت و آمدهای دیپلماتیک و گسترش روابط ایران با کشورهای مختلف جهان است.»

جابری انصاری با اشاره به سفر هفتۀ گذشتۀ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ ایران به بروکسل، پایتخت بلژیک، گفت: «آقای ظریف سفر موفقی به بلژیک و مجموعه‌ای از دیدارهای دوجانبه با مقامات بلژیک و اتحادیه اروپا داشتند.»

وی افزود: «در این گفت‌و‌گوها دربارۀ روابط دوجانبه و همچنین تسهیل توافقات برجام و نتایج اقتصادی آن در جنبه‌های مختلف با مقامات اتحادیه اروپایی تبادل نظر شد.»

ایران و کشورهای گروه 1+5 شامل امریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در تاریخ 23 تیرماه سال جاری در وینِ اتریش بر سر برنامۀ جامع اقدام مشترک (برجام) توافق کردند. پس از اجرای تعهدات دو طرف بر اساس برجام، تحریم‌های ضد ایرانی در تاریخ 27 دی ماه با اجرایی شدن برجام لغو شد.

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku