انتقاد ترکیه از رویکرد دوگانه امریکا در قبال کردهای سوریه

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجۀ ترکیه در یک نشست خبری در تفلیس، پایتخت گرجستان (30 بهمن 1394- عکس از رویترز)

وزیر امور خارجۀ ترکیه می‌گوید اظهارات مقامات امریکایی دربارۀ یگان‌های کُرد مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) متناقض است.  

مولود چاووش اوغلو روز جمعه (30 بهمن) در یک نشست خبری در تفلیس، پایتخت گرجستان ضمن انتقاد از حمایت امریکا از نیروهای وای.پی.جی در سوریه، گفت استفاده از چنین گروه‌هایی در مبارزه با گروه تروریستی داعش «نشانۀ ضعف» است.

وی در این اظهارات که به صورت زنده از شبکۀ تی.آر.تی هابر، شبکۀ دولتی ترکیه پخش می‌شد از واشنگتن خواست روابط خود را با «شورشیان کُرد» قطع کند.  

چاووش اوغلو گفت: «توسل به گروه‌های تروریستی مانند وای.پی.جی. در مبارزه علیه داعش در سوریه بیش از هر چیز نشانۀ ضعف است. همه باید این رویکرد اشتباه را متوقف کنند. به خصوص امریکا باید فوراً از این اشتباه دست بکشد.»

شامگاه چهارشنبه (28 بهمن) انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی اتوبوس‌های نظامی منجر به کشته شدن 28 سرباز و غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 80 نفر در آنکارا، پایتخت ترکیه شد.

انفجار مرگبار در آنکارا، پایتخت ترکیه (28 بهمن 1394-عکس از خبرگزاری فرانسه)

رجب طیب اردوغان و احمد داوود اوغلو، رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه روز پنج‌شنبه (29 بهمن) اعلام کردند که بمب‌گذاری در آنکارا عملیات مشترک حزب کارگران کردستانِ ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق سوریه (وای.پی.جی) بوده است. به گفتۀ مقامات ترکیه بمب‌گذار فردی سوری به نام صالح نجار بوده است.

این در حالی است که حزب اتحاد دموکراتیکِ کردهای سوریه (پی.وای.دی) که بازوی سیاسی وای.پی.جی به حساب می‌آید، اتهام دست‌داشتن نیروهای کُرد را در انفجار آنکارا رد کرد. [بیشتر بخوانید]

داوود اوغلو روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی زندۀ تلویزیونی گفت انفجارِ مرگبار آنکارا نشان می دهد که یگان‌های مدافع خلق سوریه سازمانی تروریستی است و ترکیه انتظار دارد شرکایش برای مبارزه با این گروه همکاری کنند.

اما مقامات واشنگتن که یگان‌های مدافع خلق سوریه را سازمانی تروریستی نمی‌دانند و از این گروه در مبارزه علیه داعش در سوریه حمایت می‌کنند، می‌گویند نمی‌توانند اتهامات ترکیه علیه کُردها را تایید یا رد کنند. 

 

 


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku