مقامات اسرائیل خواستار تجزیه سوریه شدند

ویرانی های ناشی از جنگ در شهر حلب سوریه (عکس از خبرگزاری فرانسه)

مقامات رژیم اسرائیل، که از حامیان گروه‌های تروریستی معارض در سوریه هستند، خواستار تقسیم فرقه‌ای این کشور شده‌اند.

رام بن باراک، مديرکل سازمان جاسوسی اسرائيل (موساد) گفت تجزیه «تنها راه حل ممکن» برای حل بحران سوریه است.

وی در گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی اسرائیل گفت: « به نظرم سرانجام، سوریه باید به بخش‌های تحت کنترل کسانی که در مناطق مختلف آن زندگی می‌کنند، تقسیم شود. علوی‌ها بر مناطق محل زندگی خود و اهل سنت نیز بر مناطق محل اقامتشان کنترل داشته باشند.»

موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم اسرائیل در دیدار با همتایان اروپایی خود و ملک عبدالله، پادشاه اردن در مونیخ اظهارات بن باراک را تکرار کرد.

وی در بیانیه‌ای گفت: «سوریه‌ای که ما می‌شناسیم در آینده نزدیک یکپارچه و متحد نخواهد بود و در مناطقی شاهد گروه‌ها و مجموعه‌های منظم و نامنظمی خواهیم بود که به دست فرقه‌های مختلفی که آنجا زندگی می‌کنند و در حال جنگ هستند تشکیل می‌شوند.»

موشه یعلون، وزیر امور نظامی رژیم اسرائیل (عکس از خبرگزاری فرانسه)

یعلون همچنین درباره امکان موفقیت برنامه آتش‌بس در سوریه که اخیرا در مونیخ بر روی آن توافق شده است، اظهار تردید و بدبینی کرد.

پس از مذاکرات مونیخ، دیپلمات های 17 کشور جهان از جمله امریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی و ایران روز پنجشنبه بر «قطع فوری مخاصمات» در سوریه ظرف یک هفته توافق کردند.

گروه بین المللی حمایت از سوریه همچنین خواستار انتقال کمک‌های انسان دوستانه به شهرهای تحت محاصره در سوریه شد.

مقامات اسرائیلی این اظهارات را در حالی بیان می کنند که گزارش‌ها حکایت از حمایت اسرائیل از پیکارجویان معارض سوری که علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می جنگند، دارند.

رژیم اسرائیل در نزدیکی مرز سوریه اقدام به احداث بیمارستان‌هایی کرده است تا به مداوای معارضین مجروحی بپردازد که از مناطق درگیر جنگ در سوریه می‌آیند.

ساکنین بلندی‌های جولان نیز خودروهای اسرائیلی را دیده‌اند که پیکارجویان مجروح شده را بین جبل الشیخ و روستای مجدالشام جا به جا می‌کنند.

پیشنهاد اسرائیل برای تجزیه سوریه در حالی بیان می‌شود که ترکیه و عربستان سعودی، دو کشور منطقه که از حامیان پیکارجویان معارض سوری هستند، در هفته‌های اخیر درباره انجام عملیات زمینی در خاک سوریه ابراز تمایل کرده‌اند.

روز 12 فوریه (23 بهمن ماه) عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان به شبکه خبری سی ان ان گفت: «ریاض آمادگی دارد تا هر زمانی که ائتلاف امریکایی در جنگ با داعش در سوریه تشخیص داد، نیروهای خود را به سوریه اعزام کند.»

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عربستان یکی از اعضای ائتلاف به رهبری آمریکا است که در حملات هوایی ادعایی علیه عناصر داعش در سوریه مشارکت دارد. این حملات بدون هیچ گونه مجوزی از سوی دولت سوریه و یا سازمان ملل از سپتامبر 2014 آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

احمد عسیری، سخنگوی وزارت دفاع عربستان به تازگی اعلام کرده این کشور آمادگی دارد به سوریه نیروی زمینی اعزام کند.

گفتنی است عربستان سعودی روز 24 بهمن از ارسال هواپیماهای جنگی خود به پایگاه هوایی اینجرلیک واقع در شهرآدانا که در جنوب ترکیه قرار دارد، خبر داد. این کشور مدعی است این اقدام در راستای مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه است.

مولود چاوش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفته است «اگر استراتژی وجود داشته باشد» آنکارا و ریاض می‌توانند عملیات زمینی مشترک انجام دهند.

این پیشنهاد عربستان اگرچه با استقبال واشنگتن روبرو شد، اما انتقاد شدید دولت سوریه و همپیمانانش را در پی داشت.

ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در واکنش به این پیشنهاد گفته بود: «هر گونه حمله زمینی‌ که بدون تایید دولت (سوریه) صورت بگیرد، تجاوز محسوب شده و متجاوزان با تابوت به خانه بازخواهند گشت.»

روسیه، ایران و عراق نیز درباره اعزام نیروی زمینی خارجی به سوریه هشدار داده‌اند.

سوریه از ماه مارس 2011 (حدود 5 سال پیش) صحنۀ ناآرامی‌های مرگبار است. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های سیاسی سوریه حدود 470 هزار نفر از مردم سوریه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جریان این ناآرامی‌ها کشته و بیش از 1.9 میلیون نفر زخمی شده‌اند.​


Press TV’s website can also be accessed at the following alternate addresses:

www.presstv.co.uk

SHARE THIS ARTICLE
Press TV News Roku